Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

glasflaskor, märkta 350 under

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• glasflaskor, märkta 350 under

Finns säkert massor med trådar om den här typen av glasflaskor, men jag vet inte vad jag ska söka på?

Gänget på första bilden räddade jag i en plastkasse när vi tömde ett hus (frun i huset kastade ut mannens prylar), alla är märkta med 350 på undersidan (mililiter?), men de är olika i form och glasmassa. Ingen av dem har någon slipning för propp, och de är inte ens helt runda som synes på bilden

Den lilla på tredje bilden (med liten söt vas som bonus) är märkt WAINES under, och svagt "35". Den är däremot slipad på samma sätt som laboratorieflaskor för glaspropp.

Vad har de använts till? Numera hittar man ju massor med nytillverkade som ska se "vintage" ut, men dessa är definitivt äldre? Medicin/laboratorieflaskor har ju glaspropp och ofta mer märkta
    Click image for larger version

Name:	DSCN2874.jpg
Views:	1
Size:	59,7 KB
ID:	675336Click image for larger version

Name:	DSCN2876.jpg
Size:	46,3 KB
ID:	675337Click image for larger version

Name:	DSCN2877.jpg
Size:	61,4 KB
ID:	675338Click image for larger version

Name:	DSCN2881.jpg
Size:	74,1 KB
ID:	675339Click image for larger version

Name:	DSCN2883.jpg
Size:	85,2 KB
ID:	675340

Flaskorna kallas för recepturflaskor och hade vanligen naturkork. Det var den flaska som kunden fick med sig från apotekaren. I den hade han blandat mixturer och dyl. för medicinalt bruk.
    De användes också för kemiskt bruk och kunde innehålla tex terpentin.
    Dessa flaskor och mycket annat i apoteksvärlden såg likadant ut under många år, en recepturflaska från 1890 ser i prinip likadan ut på 1940-talet.

Comment

Den bruna glasburken på sista bilden ser betydligt äldre ut i mina ögon.

Comment

tack! då vet jag vad de kallas i allafall =)

den lilla bruna "glasvasen" vet jag inget om, loppisfynd för nån krona... kanske ska försöka ta en bättre bild på den i dagsljus

Comment

Working...
        X