Någon som vet något om denna flaska. Diameter som en vanlig 33cl pantflaska men något lägre. Den är slipad invändigt i halsen och har en gängad glaspropp likt de som sitter på militära pluntor. Delarna ser ut att passa ihop. Bordsvattenetiketten verkar inte höra hemma på flaskan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flaska med glaspropp
Collapse
X
-
Stranhds (eller kanske Strandhs) patentpropp på en (troligen) mineralvattenflaska från Sunds glasbruk. D v s - man brukar anse att dessa är tillverkade på Sunds glasbruk utanför Nässjö. Proppen förekommer mest på vattenpluntor avsedda för arméns behov (m/1906) och även civila pluntor. Men man vet genom ovanligt förekommande exemplar att försök gjordes att få nytta av denna patentpropp på kommersiella flaskor för dryckesindustrin. Detta är den första flaska jag ser en av denna typ.Last edited by HgF; 2016-04-25, 22:37.
-
Det är nog tänkbart att det kan ha varit så. Det finns fynd av diverse flaskor med Strandhs patentpropp som inte är den berömda pluntan, utan uppenbarligen avsedda för andra ändamål. T ex tror jag att antingen aktörer från den fria vinhandeln (före 1917) eller Vin & Spritcentralen gjorde försök med dessa flaskor. Jag har sett en del dylika under årens lopp - men som sagt - detta är första gången jag ser en flaska av den typ du har. Kul.
Comment
Comment