Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ålder - Stop
Collapse
X
-
Jag har ju ingen aning om hur länge stopsystemet lyckades klamra sig fast i dryckesnäringen efter att litersystemet hade införts. Har dock en känsla av att stopet försvann i stort sett direkt. Mest p g a att det inte fanns någon dryckesindustri som backade upp och var "in-toolade" på stop, därmed beroende av stopmåttet, dels från buteljglasbruken, dels från distributionssystemet i övrigt. Stopet som måttenhet har sin plats före den egentliga industrialiseringen av dryckesnäringen. Därför tror jag inte på "stop" i detta fall. Jag menar att flaskorna hör hemma i tiden efter vinhandlartiden eller i samband med att vinhandlartiden upphör (ca 1917-20), d v s under ca 1900-talets ändra kvart. Jaq gissar att den stora flaskan är en form av "magnumbutelj". De övriga gissar jag tillhör de under 1900-talet dominerande måttsystemen: litersystemet och gallonsystemet.
Comment
-
!/3 dels US gallon (våtvaror) blir 1.26 Liter, hyfsat nära eller.................
.
PS gäller endast rymden på Din flarra, om och vad man skulle tappa/sälja i
den volymenheten vete fåglarna.Last edited by prylsnubben; 2016-04-12, 12:40.
Comment
-
Jag är ändå benägen att i viss mån hålla fast vid "någon form av magnumbutelj". Bristen i innehäll kanske vi kan skylla på flaskans praktfulla "Kinnekulle". I dagens läge är det förstås ett oavvisligt krav att rymden i varje glasförpackning ska ha en referens till ett känt och av alla accepterat måttsystem. Men det var ju en nyhet fram till 33 cl flaskan (1880-talet) - som i övertydlig relief direkt i glasmassan proklamerade "1/3 Liter". Sakta men säkert fasades denna disciplin in, dels hos industrin, dels bland konsumenterna.
Det är först efter exproprieringen av såväl producent- som detaljistledet (1917-20) som det blir någon ordning i denna fråga. När staten tar ansvar för hanteringens alla delar etableras liter- och gallonsystemen. Efterhand kommer dock litersystemet att fasas ut och gallonsystemet blir kvar som herre på täppan (efter ca 1955FF).
Men innan dess: Jag kollade ett par av mina flaskor från vinhandlartiden, dels en "Extra fin Vinglögg". Flaskan är helt rektangulär i klarglas med "Adolf Holst" (dåtida vinhandlare) i relief på baksidan, samt försedd med originaletikett. Flaskan rymmer 95 cl. Dels en flaska i form av en byst av drottning Viktoria. Mycket välkonstruerad sak i gjutet klarglas, ca 32 cm hög. Det gick att hälla 91 cl i drottningen, då med ca 5,5 cm hals kvar till kork mm. (Även kungen Oskar II finns i denna flaskform). Bägge lär ha sålts med innehåll på Sthlm-utställningen 1897. Såväl glöggflaskan som drottningen är helt utan referenser till kända rymdmått. Man kanske chansade på att tjäna några centiliter i den då rådande osäkerheten.Last edited by HgF; 2016-04-13, 06:30.
Comment
Comment