Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naturell yogurt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Naturell yogurt

Har sedan tidigare en av dessa små päronfärgade flaskburkar
    som innehållit naturell yogurt och förekom redan 1915. Undrar
    nu om L-et i botten, vad står det för, Liljedahl tillverkad vid Surte
    eller möjligen Limmared.
    Bifogade filer

Jag har en liknande, 135 mm hög, "Mjölkcentralen" runt livet och "L" på undersidan. Min har en annan och förmodligen senare regalin antagligen anpassad för de rivkapsyler i tunn mjuk plåt som förekom på ca 1940-50-talen. Har hört sägas att "L" är Liljedal-Surte eftersom emballageglas inte lär ha tillverkats vid Limmared vid denna tid. Fast jag vet inte om detta stämmer.

Comment

Liljedahl fast gjord på Surte låter väl troligast, min är f.ö. "bara" 13 cm i strumplästen.
      Regalinen på min är likadan som på den ännu tidigare varianten som det stod "Stockholms
      Mjölkförsäljnings AB" på. Skulle tro att den är från Mjölkcentralens tidiga år efter 1915.
      Ett fantastiskt fint skick gjorde att jag föll för den trots att jag redan hade en...........

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Jag har en liknande, 135 mm hög, "Mjölkcentralen" runt livet och "L" på undersidan. Min har en annan och förmodligen senare regalin antagligen anpassad för de rivkapsyler i tunn mjuk plåt som förekom på ca 1940-50-talen. Har hört sägas att "L" är Liljedal-Surte eftersom emballageglas inte lär ha tillverkats vid Limmared vid denna tid. Fast jag vet inte om detta stämmer.
        Det stämmer väl inte riktigt, Limmared styrde över produktionen mer och mer åt emballageglas under tidigt 1900-tal, speciellt under 30-talet och senare.
        Själv tror jag på Limmared på denna flaska. Kanske, kanske Liljedahl om den är såpass tidig men om det varit Surte hade den rimligen inte varit L-märkt, speciellt inte så sent som 40-50-talet. Surtetillverkat med L-märkning gäller väl i princip bara knoppöl som av praktiska skäl fick behålla L:et.

Edit: Hittade en liten otydlig bild från museet i Limmared på en likadan med den senare mynningen, antar att det är den HgF menar?
        Click image for larger version

Name:	483.JPG
Views:	1
Size:	11,0 KB
ID:	560104
        Last edited by Legion; 2016-03-07, 18:47.

Comment

Working...
        X