Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som vet?

Är det någon som vet något om denna flaska? Hur gammal är den och vad den kan ha använts till?
    Tack på förhand
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	150,5 KB
ID:	672436

Size:	66,7 KB
ID:	672437

Size:	65,3 KB
ID:	672438

Jag kan ha helt fel men flaskan känns inte alls gammal, det kan vara en nyare tillverkning avsedd som en inredningspryl

Comment

Ja jag har övervägt den möjligheten men det känns ju som att det skulle vara både dyrt och onödigt att tillverka en inredningspryl med så gamla metoder. Den har ju ändå ett puntelmärke.

Comment

Puntelmärke har nästan allt enklare glas som är munblåst så det är inget tecken på ålder, bara att det är gjort någonstans där lönen inte är så hög. Tror som Legion inte på någon högre ålder för denna.

Comment

Troligen blåst på senare tid, möjligen från någon studioglashytta, det är ju i stort sett sådana som drivs numera,

Puntelmärke har oftast glas som är friblåsta, rått,slipat eller bortslipat, en glaspjäs för 50,000 - 100,000 kr har oftast puntlas en eller flera gånger, alla glasblåsare i värden stora som små, så puntlar dom det friblåsta glaset,
          (även formblåst i mindre skala).
          Hirvi
          Last edited by Hirvi; 2016-01-16, 21:57.
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Absolut är det så, fast på dyrare pjäser brukar man ha bemödat sig om att göra puntelmärket osynligt. Studioglas låter mycket troligt. Där kanske man även vill ha kvar puntelmärket just för att det ska kännas gammaldags och mera "äkta".

Comment

Ja rispar det inte i bordet så gillar jag puntelmärket.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack för alla bra svar. Det var ju ändå ett fynd tycker jag för en tjuga. 😊

Comment

Working...
                X