Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

åttkantig flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• åttkantig flaska

Min Far har inhandlat en Mörk Grön Åttkantig Flaska, ca 22 cm hög med sigill A.H 1746, förmodligen gjord på Limmared? Troligtvis motivmålad i efterhand. Någon som kan säga nåt mer om dess historia samt ett eventuellt värde?[Click image for larger version

Name:	DSC_1287.jpg
Views:	1
Size:	53,5 KB
ID:	667788Click image for larger version

Name:	DSC_1286 (1).jpg
Size:	53,6 KB
ID:	667789Click image for larger version

Name:	DSC_1283 (1).jpg
Size:	52,5 KB
ID:	667790Click image for larger version

Name:	DSC_1282 (1).jpg
Size:	54,4 KB
ID:	667791

En klart intressant flaska från en intressant tid, det fanns bara 6 verksamma glasbruk vid den här tiden i Sverige om jag räknat rätt.
    Jag har sett oktagonala flaskor från Henrikstorp och Kosta från 1740-50-talet och de brukar vara ljusare i färgen.
    Det gröna glas som finns bevarat från Limmared brukar vara rejält mörkgrönt så din gissning på Limmared kan ju vara riktig även om det är lite svårt att se på bilderna.

Men det bör väl sägas att sia om tillverkningsbruk baserat på glasfärg egentligen är en tämligen ovetenskaplig syssla

Frågan är vem AH var?

Comment

Haberman och Ettarps glasbruk kan vara ett långskott.........

Last edited by prylsnubben; 2015-01-21, 21:35.

Comment

Efter en del efterforskning av kära glasvänner... är de nu helt till 100% fastställt vart denna flaska kommer ifrån, Henrikstorp glasbruk, i boken om detta glasbruk finns även en likadan klick avbildad.

Comment

Grattis, håll hårt i den.

Comment

En grym flaska, grattis. Men målningen kanske man skulle göra något åt.......

Comment

Bara att hålla med och gratulera till en bra pava!

Comment

Working...
              X