Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nybörjare....

Hej på er!

Har just börjat intressera mig för gamla flaskor och då särskilt från Liljedahls glasbruk. Eftersom jag bor i närheten så tycker jag att detta är extra intressant....
    Jag tror mig ha fyra flaskor från detta glasbruk men jag är inte säker, kanske ni kan hjälpa mig? Hur ser man att det är en Liljedahlsflaska? De fyra flaskorna tror jag är knoppölsflaskor varav två är mörkare bruna med märkningarna L med tre stjärnor runt, 2/3 LIT. resp 1/3 LIT. De två andra är lite annorlunda, ljusare, klarare brunt glas, L med tre stjärnor runt. Under L står troligen en siffra eller en bokstav, kan inte avgöra detta....vet ni?

Skulle också vilja veta om det finns någon bra litteratur att fördjupa sig i, t ex hur man tyder märkningar mm.

Tack på förhand!

Hej och välkommen carolus ! Kul att du gillar flaskor. Det finns en del matnyttigt i arkivet här, så mitt första tips till dig är att läsa lite i gamla diskutioner här på forumet. Där hittar du många intressanta bilder och beskrivningar, och du är långt ifrån den förste nybörjaren som dyker upp här och undrar om sina flaskor så fråga på om du undrar över något.

De två sist nämda flaskorna du beskriver är maskin tillverkade och således inte gjorda på Liljedahl som uteslutande munblåste sina saker. Surte tog över tillverkningarna när Liljedahl släckte ner sina ugnar 1917 och fortsatte med att ha bokstaven L på flaskorna.

Den mesta literaturen om glas och glasbruk hittar man på antikvariat eller om man har tur på någon loppis eller dylikt. Men det dyker inte upp sådana böcker (eller häften som det oftast är) så ofta så man kan få leta lite men det går att hitta..

Torbjörn Fogelberg och Åke Nisbeth har skrivit ner mycket historik om glasbruken i värmland så det finns en bok om bla Liljedahl från 70 talet som borde passa dig om du är intresserad av deras tillverkningar. Bland böcker av nyare datum så finns det inte så mycket på marknaden, men Lars Sahlin som är legitimerad Flask forskare har lagt ner mycket tid och arbete på två fina böcker om ölflaskor. Lars böcker är rikligt illustrerade och har en lättläst text i förhållande till äldre skrifter som ofta kan vara lite "tung lästa". Jag bifogar bilder på böckerna jag menar. Mvh Björn
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Aha, blev tydligen lite lurad på tradera men säljaren visste nog lika "mycket" som mig när det gäller Liljedahlsflaskor och märkning.... Ska definitivt försöka få tag i ovanstående böcker! Tack för svaret och tipsen, Björn!

Comment

Working...
      X