Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska, tunna eller kagge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaska, tunna eller kagge?

Flaskan var färgmässigt svårfotograferad, bilden ljuger vad gäller just färgen. I verkligheten är flaskan svartgrön, håller man den framför sig inomhus eller utomhus i skugga är den helt svart. Håller man den mot solen är den väldigt mörkt grön. Höjden är 22,5 cm och den rymmer 2,6 liter. Den har inte puntelmärke men den har ett rätt trevligt slitage undertill samt runt magen där diametern är som störst. Åldersmässigt ser den ut att kunna höra hemma under 1800-talets sista 30 år. Vad är den avsedd för och i vilket land kan den vara blåst?

När jag jämfört glastunnan med engelska ölflaskor från cirka 1870 är färgen i princip samma. I och med att man eldade med kol i England vid den här tiden fick glaset en grönsvart ton, i Norden var det ved eller torv som gällde och då blev flaskorna mer eller mindre bruna, för det mesta brun-gröna.

Vad som talar för att flaskan är svensk är rymden, det är precis en kanna och det är väldigt typiskt svenskt.

Vad den är avsedd att innehålla är inte lätt att veta, men jag får för mig att det är ett så kallat ståndkärl. Kanske har den använts i ett apotek, laboratorium eller någon fabrik?

Korken hör säkerligen ihop med flaskan för den passar helt perfekt. Tänk om någon stämpelkunnig kan säga något om korkens tre stämplar, då kanske man åtminstonde lista ut kärlets hemland. Den enda stämpel jag och min lupp lyckats tyda är den sista, där står bokstaven I och siffran 7.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Hej LS. Ser ut att var silverstämplar och då skulle korken med silvertopp vara från 1911. Om tunnan/kaggen är av samma ålder är är jag inte kompetent av avgöra. Min egen gissning är att tunnan/kaggen är äldre. Oavsett vilket är saken förbålt trevlig.

Comment

Eftersom inget går att tolka som den så kallade kattfoten, betyder då I 7 ett årtal? Är det en svensk märkning?

Comment

Rätt tänkt LS. Antog att det var svenska stämplar. Om de är utländska så faller min teori om årtalet. Är väl bäst att invänta svar från de som kan om silver från andra länder.

Comment

Kul att du fick tunnan/kaggen, om det nu står I7 så är den
          Svensk och ifrån som Ulferic säger 1911.

Det enda landet förutom Sverige som jag känner till som
          anväder bokstav + siffra för år är Finland.
          Men dom har en annan räkning som jag inte kan utantill
          men I7 skulle då bli betydligt nyare i Finland.
          Och det stämmer inte på din kork som ser ut att vara runt
          100år gammal.

Exempel så har man i England också årsstämplar, men där
          har man stadsstämpel + en bokstav och de ser olika ut allt
          efter som man börjar om på A.

Comment

Från och med nu, rätt eller fel, betraktar jag tunnan som svensktillverkad från tidigt 1900-tal eftersom korken, och framför allt rymden, antyder detta. Tack ska ni ha båda två!

Att bedöma ålder utifrån glasets färg och kvalité får alltid bli väldigt generellt, i detta fallet verkar åldern på objektet vara lite yngre än vad det ser ut att vara, nästa gång kanske det är tjugo år äldre än vad man tror?

Comment

Det var en riktigt kuriös tunna du kommit över Lars S. Och jag blev överaskad av volymen 2,6 Liter ! Det var en större sak än vad jag först trodde. Hade jag sett den tunnan i en monter utan möjlighet att beskåda botten så hade jag gissat på att den hade haft puntelmärke och varit tillverkad någon gång mellan 1860-80 !
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Jag tycker stämpeln i Mitten liknar S:t Erik, och då är korken gjord i Stockholm.
                Visserligen saknas som sagt kattfoten, men jag tycker likheten med Svenska silverstämplar är slående.
                Jag har fått för mig att Hose har litteratur om nyare Svenska silverstämplar - själv har jag bara 1523-1850. Han kanske kan läsa ut något av mästarstämpeln - som i sådana fall skall vara den längst till Vänster. Kattfoten sitter ju ibland någon annanstans än med de övriga stämplarna, men det är möjligt att korken är så pass liten att den inte har behövt kontrollstämplas.

Sedan undrar jag om det inte är rätt att tänka tunnan faktiskt är 50 år äldre. Det är ju inget som hindrar att tunnan fått en ny kork efter en tid.
                Jag tycker nog 1911 känns väldigt sent för den här.

Comment

Working...
                X