Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bläckflaskor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bläckflaskor

Har suttit och bläddrat i 1933 års upplaga av Clas Ohlssons katalog.
    Hittade en hel del olika sorters bläck.
    Bland annat "Skolbläck i 5 cm höga runda flaskor med patentkork innehållande 25 gram. 0:22 per st.
    I mina ögon ser korken inte ut som en patentkork utan som en vanlig kork-kork med en lite räfflad hätta.
    Någon som vet varför det kallades patentkork?
    Bifogade filer
    Last edited by Kecke; 2007-04-28, 16:30. Anledning: Glömde bild

Jo det beror på att det låter så underbart med patentkork, en samling rufflare och banditer var det väl som "diktade" ihop katalogen.

Comment

Att använda benämningen patentkork bara på porslinskorkar med bygel är så vitt jag har kunnat märka ett ganska nytt påfund.
      Patentkork syftar ju annars på en kork man har tagit patent på. Det verkar ha varit ett ganska vanligt försäljningsknep i början av 1900-talet att påpeka att det fanns "patent" på sakerna man sålde - det lät lite finare och exklusivare då.
      Kanske är det den räfflade hättan som är patenterad? Sedan kan ju hela saken som Hektor föreslår vara uppdiktad - fast min erfarenhet är att även Insjöbor har en viss skam i kroppen - min svåger är därfrån så jag törs inte säga annat Att patentera sin kork var väl för övrigt inte sådan stor investering på den tiden så det var kanske värt sina kronor i förbättrade försäljningssiffror.

Comment

Tack.
        Nu har jag lärt mej något nytt igen.

Comment

Working...
        X