Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apotekarnes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Apotekarnes

Har i dag utökat min flasksamling med en ljust grön, bullig knoppis med patentkork som det står Apotekarnes Vattenbolag Norrköping på . Har Googlat men hittar inget om detta bolag. Någon som kan bringa lite ljus i mitt mörker? När fanns vattenbolaget osv. Bild får jag lägga in senare.

Här kommer bilder på flaskan.
    Bifogade filer

Comment

Minns inte exakt hur många men det fanns en rad "Apotekarnes"-bolag omkring tiden runt och efter sekelskiftet 1900 och fram några år. Dessa går så småning om samman i ett Apotekarnesbolag.
      Google är helt fel instrument, det finns en liten bok som handlar om Apetekarnes historia: Hör med ditt bibliotek.

Comment

Nä men vad gulligt med en halv sodapung.

Comment

Först och främst ett grattis Trollet till en bra samlarflaska ! Jag hade för mig att jag någonstans skulle ha en bok från 30 talet om just Apotekares Mineralvatten bolag och efter en stunds letande så fann jag den. (Bild bifogas) Det är en jubileums skrift från 1935 och jag vet inte om det är denna Hgf menar eller om det finns några fler ?
          Bifogade filer
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Det finns en hel del bilder och teckningar i boken och här är några från själva tillverkningen. Notera skydds masken som personen till höger har. Det var säkerligen inte helt riskfritt om korken skulle flyga iväg eller om flaskan skulle råka sprängas !
            Bifogade filer
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Det måste vara den boken jag menar. Jag läste den för många år sedan och fick en mängd information om läskeblaskutvecklingen under 1800-talet och runt sekelskiftet 1900 då en del av det vi ser idag formades - inte minst bolaget Apotekarnes.

Comment

Tack för bra information. Det får bli en tur till Bibban i stan.

Comment

Working...
                X