Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nasjonalitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilken nasjonalitet?

Denne butelje har jeg fået fra en gammel samler, som ikke husker hvor han har den fra. Han har rejst meget i Norden, Tyskland og England.
    Flasken er ikke dansk og ret sikkert ikke tysk.
    Den er 29,5 cm höj - er oliv-brun, blåst i 3-delt form og har en heftig puntel.

Kan den väre svensk - evt. norsk?
    Bifogade filer
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Den ser ju hur dansk ut som alllra helst ! Ev. kan den vara tysk,men troligen inte svensk ??

Comment

PLYNG spør om flasken kanskje er norsk. Og ved bare å betrakte bildet så ser den jo ganske norsk ut. Men ved å sammenligne nærmere med norske av tilsvarende modell, så er det i hvert fall ingen vanlig norsk flaske - for eks. på grunn av høyden som oppgis til 29,5 cm. Vanlig høyde på norsk flaske med rominnhold 3/4 pot er 26 - 26,5 cm. Om rominnhold på denne samt diameter på øvre regalin-ringen er det ikke gitt opplysninger. Om diameteren på regalin-ringen på norske flasker så kan jeg etter å ha brukt skyvelæret på en del jeg har, komme med følgende opplysninger: Ringen på de eldre fra for eks. Biri, Berger og Aasnæs har en diameter på 32 - 32,5 mm. På flasker fra Larvik laget nærmere år 1900 er diameteren redusert til 28 - 29 mm. Om hvorfor den viste flaska - blåst i 3-delt form - har puntemerke, har jeg ingen formening om. Dette er ikke vanlig på norske flasker og for min del har jeg ikke sett tilsvarende. Er det rett og slett at glassblåseren for øyeblikket manglet "hylsa" som flaskene ble satt i?

Comment

Working...
      X