Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tema bläck.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Och så fyra bilder till.
    Den första en sinnrik konstruktion från Rörstrand.
    Den andra diverse smått och gott i glas.
    Tredje bilden med ett i keramik och ett i mässing. Det i mässing ser ut att ha varit upphängt i något eller så har de där öglorna vilat på något. Militärt?
    Sist men inte minst; fjärde bilden är mina absoluta godbitar, mina små praliner. Det i glas är 4 cm högt. Har ni sett såna innan? Och det i keramik, det är så fint slitet uppe vid mynningen. Kan det vara Tillinge? Förmodligen är det inhandlat i Kalmar län.
    Bifogade filer

Comment

Va roligt att få se dina bläckflaskor Skröfsan! och vilken lycka att packa upp dessa efter många år. Det var många nya bekantskaper för mig och trevliga sådana. Det med rak öppning på första bilden som du gillar särskilt, tror du inte att det har varit ngt metallbleck där med litet lock möjligen?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kan bara hålla med Äjth.
        Jättekul att få se din samling.

Comment

Det i mässing med öglorna är nog inget bläckhorn utan en brännare till ett militärt kök typ snuskburk och jag undrar om inte den sista i glas med invikt kant är en flugfångare

Mvh/Bengt
          Last edited by nobe; 2011-01-19, 09:35.

Comment

Kul att ni gillar dom :-)
            Det i mitten på första bilden, som jag syftade på, har rundade kanter och jag tror snarare att det suttit ett lock av glas, som en uppochnedvänd kopp, kanske. I den till vänster är halsen frostad på insidan så där satt det nog en glaspropp, den hade jag velat ha.

Att den i mässing är en brännare låter ju troligt men att den i glas på sista bilden skulle vara en flugfångare sätter hela min värld i gungning...!
            Den är bara fyra cm hög och har endast en öppning, de andra flugfångare jag sett var större och hade en öppning i botten för att få ut flugorna. Denna borde ha blivit tämligen full rätt så snabbt, tycker jag. Tror du ändå att det är en flugfångare, Nobe?

Comment

Den till höger på bild 1 ska ha en "huf" och finns med i flera priskuranter. Tror inte heller på flugfångarteorin utan tror på bläckhorn.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
                Kul att ni gillar dom :-)
                Att den i mässing är en brännare låter ju troligt men att den i glas på sista bilden skulle vara en flugfångare sätter hela min värld i gungning...!
                Den är bara fyra cm hög och har endast en öppning, de andra flugfångare jag sett var större och hade en öppning i botten för att få ut flugorna. Denna borde ha blivit tämligen full rätt så snabbt, tycker jag. Tror du ändå att det är en flugfångare, Nobe?
                Är den bara fyra cm hög är den nog ett bläckhorn.

Jag har en vad jag tror är en liten flugfångare i lamparbete. Kommer från en gammall lanthandel och enligt säljaren till för blom eller fruktflugor. Storlek c:a 8 cm hög och c:a 5 cm bred men där går mynningen tillbaka upp c:a 1/2 cm. Men som du skriver hur tömmer man den, Tyvärr har jag ingen bild.

Mvh/Bengt

Comment

Tingeling, jag ska hålla ögonen öpna efter en huf hädanefter :-)
                  Nobe, att man slår sönder spargrisar är ju en sak, men att slå sönder en flugfångare för att få ut de små kräken verkar ju högst onödigt :-) Tack för att du nämnde begreppet "lamparbete" som jag nu fick anledning att googla.

Comment

Fant den her bläckflaskan idag

Banden
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                      Fant den her bläckflaskan idag

Banden
                      Fina bilder och fin etikett. Kul med St Petersburg och ryskan. Enligt denna katalog över Barnängens museums utställning i samband med invigningen av fabriken på Ekerö 1984 så är de fyrkantiga flaskorna från 1918 och senare. Men ryska revolutionen var ju 1917, så den bör rimligen vara från däromkring. Tyvärr finns inga bilder på flaskorna i denna lilla utställningskatalog.
                      Bifogade filer

Comment

Även jag börjar få en liten samling, trots att det aldrig varit min mening. Den lilla bläckburken av trä från Jerusalem saknar tyvärr sin insats, man kunde dra ut en lucka i
                        botten när man skulle fylla på bläck.
                        Bifogade filer

Comment

Jag har också något som liksom hör ihop med ämnet. Jag har en bläckhornshylla från någon skola i Västerås. Jag visste inte vad den egentligen var med sina 10 hyllor. Den fanns i det gamla huset vid Svartån som revs i slutet av 60-talet. Där uppfördes nya byggnader, bl.a. ateljé för min krukmakeri.
                          Men jag träffade en gammal lärarinna som kunde berätta vad det var. Efter välskrivningstimmen fick eleverna sätta sina bläckhorn på hyllan. Nederst fanns det 2 små lådor, de var för pennorna. Lådorna fanns inte med när jag hittade hyllan.
                          Jag minns också att vi använde än bläck i skolan där jag gick, det var i Finland i början av 40-talet.

Comment

Ursprungligen postat av Aimon-34 Visa inlägg
                            Jag har också något som liksom hör ihop med ämnet. Jag har en bläckhornshylla från någon skola i Västerås. Jag visste inte vad den egentligen var med sina 10 hyllor.
                            Kan du visa den? Skulle vara roligt att se, har inte hört talas om något sådant förut.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag har tagit bild av hyllan, inte tom utan fullt med små prylar jag samlat på mig på mina resor.
                              Hyllan är 65 x 114 cm och det är 9 cm mellan hyllorna. Om jag plockar bort alla grejerna så kan man se blå fläckar här och där.
                              Jag hade inte heller varken hört eller sett liknande men jag tror ändå den gamla lärarinnans förklaring. Synd baraClick image for larger version

Name:	Bläckhornshylla..jpg
Views:	1
Size:	116,3 KB
ID:	513819 att de två lådorna är borta.

Comment

Tack för att du visade hyllan!En sådan skulle man ha till de mindre ihopsamlade bläckhornen som nu ligger nerpackade.

Comment

Working...
                                X