Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CocaCola ifrån Hammar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• CocaCola ifrån Hammar

Inte mitt område igentligen det här med maskinblåstaflaskor,
    men en CocaCola ifrån Hammar 1953 är ett måste i min samling
    då jag dels bara bor 1 mil ifrån glasbruket och att det sägs vara den
    första CocaColaflaskan som gjordes i Sverige.
    Bifogade filer

Det är första året som Coca-Cola såldes i Sverige. Det har nämnts att det kan förekomma flaskor som de gjorde på prov året innan, men om det står 52 på dessa eller inte är jag inte säker på.

Comment

Ännu en 53-a hittades idag, märkt även med "5", står det för månaden maj månne.
      Bifogade filer

Comment

Tog ett par nya bilder för att visa det fina skicket på 53-an. Läste mig till att 5-an inte kan stå för månaden eftersom det skulle vara för tidigt med maj som debut för coca-cola i Sverige. Cuba-cola var första "cola" att introduceras på den svenska marknaden och det var på sommaren 1953, tre månader därefter ska coca-cola ha kommit, alltså på hösten -53. http://sv.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola
        PS Notera att det endast står "VARUMÄRKE" på bröstet, senare står det "REG. VARUMÄRKE" både på bröstet och undertill.
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2012-01-22, 12:25.

Comment

Femman är antagligen formnumret.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
            Femman är antagligen formnumret.
            Tack Legion, började förstå det.

Comment

prylsnubben visar på # 4 en snygg falska från 1953 och med siffran 5 längst upp, som är formnummer enligt Legion. Här är en sliten flaska från samma år med siffran ett (1) längst upp och som väger 402 g (!) och från Hammar. Med innehåll och kapsyler bör väl varje träback väga med 24 flaskor ca 15 - 16 kg? https://www.precisensan.com/antikfor...r-och-nu/page3 # 40. Inte undra på skinnskodda byxor! (Och 70 år är väl ingen ålder...?) Click image for larger version  Name:	Coca.Cola H 53.jpg Views:	0 Size:	38,6 KB ID:	744455
              Last edited by Lars M; 2023-09-01, 16:48.

Comment

Working...
              X