Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oscar den II i amiralsuniform m1878 på flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oscar den II i amiralsuniform m1878 på flaska

Denna flaska har jag sett hos en samlare för många år sedan, då fanns även en motsvarande flaska med Sofia avbildad.
    Då var detta flaskpar ej förhandlingsbart. Nu har jag för en billig peng fått tag i åtminstonde den ena av flaskorna på annat håll. Som synes är det Oscar II avbildad i Amiralsuniform. Under kungen ses konungens kommandotecken samt valspråket som gällde under unionen "Brödra folkens väl". Man ser även den svenska unionsflaggan.

Click image for larger version

Name:	oII1.jpg
Views:	1
Size:	98,4 KB
ID:	656390Click image for larger version

Name:	oII2.jpg
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	656391

Hej
    Får gratulera till en intressant flaska.
    LasseC

Comment

Fin!
      Det överdådiga schablontrycket får mig att tänka på jubileet 1897, och som jag också har sett på praktfat från Rörstrand.
      Kanske är framställningsåret detsamma för Din flaska?

Comment

Det kan ju faktiskt vara så, har egentligen ingen aning. Gillar den gör jag i vilket fall.

Comment

Hallå,
          Kul med kungabilder på bruksföremål, det roligaste med pluntan är väl kontaminationen, blandningen i stilar och tekniker.
          Har man helt enkelt tryckt kungabilden på en handmålad flaska? Och helt säkert har bilden med jubileum att skaffa och då är det bara att räkna på fingrarna och rätta till glasögonen.
          So long...

Comment

Working...
          X