Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med en sigillflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med en sigillflaska

Click image for larger version

Name:	flaska2.jpg
Views:	1
Size:	143,9 KB
ID:	655606Click image for larger version

Name:	hals.jpg
Size:	125,7 KB
ID:	655607Click image for larger version

Name:	sigill.jpg
Size:	137,3 KB
ID:	655608Click image for larger version

Name:	flaska1.jpg
Size:	132,7 KB
ID:	655605Köpte den idag på auktion, funderar på om någon känner igen sigillet på den här
    1700-tals buteljen?

Tror det står B eller R, sedan M eller F1
    Under ser det ut som L och C

Inte en aning.
    Men den har det den skall. Aldeles säkert en riktigt bra flaska. Glasdykaren vet säkert om han tittar in här.

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
      [ATTACH]128070[/ATTACH][ATTACH]128071[/ATTACH][ATTACH]128072[/ATTACH][ATTACH]128069[/ATTACH]Köpte den idag på auktion, funderar på om någon känner igen sigillet på den här
      1700-tals buteljen?

Tror det står B eller R, sedan M eller F1
      Under ser det ut som L och C
      Snygg flaska, intressant pussel. Kan man begära mer? Initialer som anspelar på en egendom, en eller två personer, vinkällare och dylika företeelser? Mineralvatten? Frågetecknen hopar sig, hoppas de går att räta ut.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
        Snygg flaska, intressant pussel. Kan man begära mer? Initialer som anspelar på en egendom, en eller två personer, vinkällare och dylika företeelser? Mineralvatten? Frågetecknen hopar sig, hoppas de går att räta ut.
        Efter diverse bläddrande i böcker har framkommit följande teorier: R M = Rhenskt Muskatellvin.
        B M = Brane Moutonvin.
        Kanske är de två sista bokstäverna vinimportören?

Trevligt slut på 2012!

Comment

Tack för spånadet LS, ja vi får se om någon känner igen den eller ej.

Comment

hej
            Gott slut
            Om det står L C borde det väl vara min flaska
            LasseC

Comment

Solklart fall, skickas till den gamle.
              Texten bekräftar ovanstående:
              RM
              LC; således
              Rekommendera Mig
              (till) Lasse C

Comment

Är nu nästan 100% säker på att det står R M och under L C

Click image for larger version

Name:	sigill1.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	543242Click image for larger version

Name:	botten.jpg
Size:	97,5 KB
ID:	543243

Denna kommer inte att skickas till Lasse tyvärr :-)

Comment

Kan tillägga att R M L C står i en vapensköld med någon typ av krona längst upp, syns inte så bra
                  på bilderna.

Comment

Allt på flaskan är läckert, men slitaget under på sista bilden är allra bäst tycker jag.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Allt på flaskan är läckert, men slitaget under på sista bilden är allra bäst tycker jag.
                      Undrar om inte den övre krusidullen på sigillet är stiliserade vindruvor, därav min osaliga tro på att sigillet är anknutet till vin. Kan det vara så att flaskan, enl. en diskussionspolares tro, är blåst i Henrikstorps G. B. ???

I så fall är kanske det ekonomiska värdet större än andra värden?

Comment

Ser at flasken har rør-puntel som er ganske vanlig å finne på mellomeuropiske flasker. Var denne type puntel også like vanlig i Sverige?

Comment

Vet att flaskan stått hos en gammal dam till just nyligen i gränslandet närke/västergötland och att den var full
                          med spindelnät med flugor i, hon hade haft den i hela sitt liv.
                          Så troligen ingen som köpt den ifrån utlandet under interneteran i alla fall.

Jag har jämfört färgen med alla jag har ifrån tyskland, holland, england men det stämmer inte där, närmaste
                          färgen jag får är en porter märkt Liljedahl.

England är 100% uteslutet, Holland lika så, men sen är det ju svårare, färgen känns svensk men utan att
                          någon känner igen sigillet går det nog inte säga vilket land :-)

Comment

Absolut LS vindruvor nu när du säger det är nog troligast att det är.

Comment

Har bläddrat i en del publikationer samt vidtalat mer än en glasintresserad och nog verkar flarran vara blåst i det s. k. Skånska Glasbruket. Men förhållandet mellan vetenskap och religion kommer nog in i bilden som vanligt. För den som TROR att det är en skåning är kanske flaskan värd 30 000 kr. För den som vill ha bevisföring? Cirkus 1/3 av ovan nämnda. För ägaren måste det välan handla om objektets läckerhet vilket lämnar lokalfanatism och önsketänkande åt sidan förmodar man???

Comment

Working...
                              X