Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor gammal grön flaska.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor gammal grön flaska.

Flaskor och glas är sannerligen något jag inte kan något om. Lägger därför ut denna 34cm höga tunga flaska. För mig känns den gammal. Men som sagt kan inget om sådanna här tingestar. Hoppas på hjälp om det mesta som har med den o göra. Tack på förhand.

Click image for larger version

Name:	Fl0.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	652084Click image for larger version

Name:	Fl1.jpg
Size:	44,2 KB
ID:	652085Click image for larger version

Name:	Fl2.jpg
Size:	33,2 KB
ID:	652086Click image for larger version

Name:	Fl3.jpg
Size:	24,0 KB
ID:	652087Click image for larger version

Name:	Fl4.jpg
Size:	45,3 KB
ID:	652088

Efter mycken googling har jag konstaterat att den kallas för ballongflaska. Suttit o läst massor. O börjat förstå att den är från 1700 talet, Om man tittar på regalinan och glasmassan. Till och med första halvan på 1700 talet. Skulle gärna vilja ha åsikter om detta. Om det går!

Comment

Det är svårt att åldersbestämma denna typ av flaskor då de tillverkats under flera hundra år. Tycker att flaskan ser mycket trevlig ut både vad gäller utförande och slitage. En skönhet helt enkelt.

Comment

Jättefin ballongflaska men som United (EB) säger svår att åldersdatera. Vikt och volym kan vara till viss hjälp,
        en flaska som känns väldigt lätt i förhållande till sin storlek bruka vara äldre än en som känns tung. Om dessutom
        volymen verkar vara utifrån äldre rymdmått så ökar ju chansen ytterligare att den är äldre.

Comment

Tack för svaren. Jättekul. Tack för länken Prylsnubben.
          Flaskar rymmer strax under 6,3 liter. Passar perfekt för 2 fjärdingar. Har aldrig hört talas om det måttet. Sedan väger den 2,4kg. Inte så mycket i förhållande till storleken.

Mvh MrTompa

Comment

Fin sak som får snålvattnet att rinna!
            Jag skulle gissa på 1700-tal till 1850. Svårt att vara exakt men regalinen är ålderdomlig.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Möjlig Biörk-Näs tillverkning!?

Härlig flaska!
              Datering runt 1750. Bruket var i drift 1736-1787
              Har själv en snarlik jag dykt upp i Gustavsberg. (tyvärr med både spricka och ventilationshål)

Comment

Working...
              X