Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Botten märkt Rhen vinare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Botten märkt Rhen vinare

För några år sedan fick jag chansen att rota lite på en gammal herrgårds tipp utanför Karlstad. Tyvärr var jag lite för sent ute då man städat bort det mesta pga att det skulle gå islands hästar där. Men på en liten yta låg det massor av gamla flaskor. 70 % av flaskorna var bruna renvinsflaskor ! Många var hela men de flesta var ganska repiga eftersom det gått kor på tippen i många år. Jag tog till vara på några som var i skapligt skick och passade även på att noga studera alla bottnar ifall det fanns någon med märkning. Efter ca 2 timmars rotande med händerna (jag fick inte gräva där tyvärr) så hittade jag en mycket trasig flaska av sk Rhenvins modell märkt FO i botten !
    Denna märkning har jag aldrig sett tidigare och jag skulle bli glad om någon har ett svar på vad det kan betyda ! Mvh Björn
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Vad säger våra danska vänner om denna ? Kan den vara från Danmark ?

Comment

Hej Björn.
      Jeg har aldrig set danske renvinflaskor (rhinskvinsflasker på dansk) med bundmärkning. Mest sannolikt är den tysk, skulle jag tro.
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack för ditt svar Plyng, du är nog inne på rätt spår här skulle jag tro.

Comment

Det var väldigt vad du fått tag på speciella saker! Men nog håller man med PLYNG att den är tyskblåst, vad jag tror är att de flesta av dessa flaskor är gjorda i samma land som man både tillverkade och buteljerade vinet i. Det faller sig liksom naturligt.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Renvinflaskob blev også gjord i Danmark - med säkerhet på Fyens Glasvärk, Holmegaard, Kastrup Glasværk og senere (maskinblåst) på Kastrup-Holmegaard.
            I De Forenede Glasværkers (Fyens Glasværk og Aarhus Glasværk) prisliste for 1903 er også "Rhinskvin (renvin) - grønne og røde i storlekern 3/4 og 3/8 Pot.

Vinet blev indfört på fad - men flasketypen har også været anvendt til dansk fremstillede produkter (bl.a. fruktvin).
            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
            Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Kunde inte låta bli att ta med denna rehnvinaren.
              Tycker den ser lite äldre ut än dom man vanligen ser.
              Rejält vriden hals samt lite udda botten.
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X