Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Schatullflaskor---- form--glasfarge--alder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Schatullflaskor---- form--glasfarge--alder

Jeg har valgt en nytt emne da det går to paralelle om " Carl XIV og Skipsmotiv " begge som schatullflasker og veldig intresante. Etter å ha lest alle innlegg fra en mengde dyktige PESere hvor en finner mye nyttig her og der, legger jeg her ved bilder av 6 flasker hvor min teori er basert på form og farge : De to til venstre går mot svakt gult ( ca 1850 ), de to i midten har et grønlig skjær ( ca 1830 -1840), de to til høyre er tydelig grå-violett ( 1790-1820). Alle med den slitasje og sand i glaset som hører med til tiden. De jeg mener er eldst har også kortest hals.....

Noen tanker om min teori og bilder fra andre ser jeg frem til..................... KARVE
    Bifogade filer

Färg och hals?

Hallå Karve,
    En intressant teori det där med färg och form som jag varken kan belägga eller avfärda.
    Det enda jag kan bekräfta är att alla mina åtta pluntor har samma färg/nyans som drar åt det gula hållet (din skeppsplunta i bild är väl samma som du visat tidigare?). Alla har lång hals utom en. !850-talet stämmer nog bra med tanke på monogrammen.

Jag har nog trott att färgen hade att göra med vilket bruk eller distrikt som tillverkat.
    Blir spännande att höra vad "experterna" tror.

So long och tack för initiativet.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Karve,
      En intressant teori det där med färg och form som jag varken kan belägga eller avfärda.
      Det enda jag kan bekräfta är att alla mina åtta pluntor har samma färg/nyans som drar åt det gula hållet (din skeppsplunta i bild är väl samma som du visat tidigare?). Alla har lång hals utom en. !850-talet stämmer nog bra med tanke på monogrammen.

Jag har nog trott att färgen hade att göra med vilket bruk eller distrikt som tillverkat.
      Blir spännande att höra vad "experterna" tror.

So long och tack för initiativet.
      Färgen tror jag mera har att göra med hur man lyckades med massan i den aktuella degeln. Har Cedersbergare i gulton, gråton och grönton. Detsamma gäller mina Wentzelholmare.

Har även sett ett brev där Herr N. N. beställer 24 Schatullflaskor i "gultonadt glas" från Wentzelholm.
      Last edited by Sladden; 2012-05-11, 17:20.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Hallå Sladden, detta med halsens längd då. Längre hals=nyare, kortare hals=äldre. Hur är det med denna "sanning" ? Själv står jag här med otvättad hals...........

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hallå Sladden, detta med halsens längd då. Längre hals=nyare, kortare hals=äldre. Hur är det med denna "sanning" ? Själv står jag här med otvättad hals...........
          Gamla gubbar är ofta lite skitiga

Äldre flaskor tycker jag är lite mera "satta", lite lägre hals och ofta mera "sluttande axlar". Finns säkert undantag, men så jagar jag med blicken, på lite håll. Sedan handlar det om sliror, lusor, orenheter, rökslingor och osmälta partiklar i massan.
          Det är inte helt enkelt, men spännande!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Hur är det med regalinen ska den ha pålagd, omvikt eller gjord med sax eller helt utan

Mvh/Bengt

Comment

I häftet från Länsmuseet i Linköping "Glas från Cedersbergs glasbruk" står det att halsen var längre på de flaskor som köptes in för gravering från Reijmyre efter att Cedersberg hade lagts ned. Så det stöder ju din teori, Karve. Hittade några gamla bilder på mina två schatullflaskor i Cedersbergsstil. Den större är gröntonad, precis som dina stora, medan den mindre är relativt ofärgad, är mer slarvigt graverad och har högre hals. I min värld är den lilla gjord på sliperiet efter brukets nedläggning. I häftet står det också att sliperiet hade ganska dåligt anseende efter att bruket lagts ned och att de stackars fattiga sliparna som stannat kvar var mycket begivna på brännvin.

Regalinen på den stora verkar formad "för hand" (Pålagd ) medan på den mindre verkar den gjord i en form (sax ). Nobe, ursäkta men jag är inte helt hemma med de olika begreppen.

I det här länken finns fler bilder på min favorit, den större flaskan
              http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post122071
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                I häftet från Länsmuseet i Linköping "Glas från Cedersbergs glasbruk" står det att halsen var längre på de flaskor som köptes in för gravering från Reijmyre efter att Cedersberg hade lagts ned. Så det stöder ju din teori, Karve. Hittade några gamla bilder på mina två schatullflaskor i Cedersbergsstil. Den större är gröntonad, precis som dina stora, medan den mindre är relativt ofärgad, är mer slarvigt graverad och har högre hals. I min värld är den lilla gjord på sliperiet efter brukets nedläggning. I häftet står det också att sliperiet hade ganska dåligt anseende efter att bruket lagts ned och att de stackars fattiga sliparna som stannat kvar var mycket begivna på brännvin.

Regalinen på den stora verkar formad "för hand" (Pålagd ) medan på den mindre verkar den gjord i en form (sax ). Nobe, ursäkta men jag är inte helt hemma med de olika begreppen.

I det här länken finns fler bilder på min favorit, den större flaskan
                http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post122071
                Hei Rosa, og takk for ditt informative svar. Heftet fra Länsmuseet om Cederberg, hvordan er det mulig å få tak i det ????? Har du ellers noe tips om god litteratur om glass og flasker i Sverige ??? og hvor en kan kjøpe dette ??

Mvh Karve

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Jag tror Kim är inne på rätt spår här, att bestämma ålder på glas utifrån färgen enbart är nog inte möjligt.
                  Glasets färg beror på en mängd faktorer som recept, blandning och noggrannhet dag till dag men framför allt lokala variationer på råvarorna och då främst sanden som är det som mest ger grundton i glasmassan.

Som exempel förekommer det i gammalt glas från Limmared sällan grönton och aldrig gulton, där är glaset oftare klart eller går mot en grå färg.

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                    Hei Rosa, og takk for ditt informative svar. Heftet fra Länsmuseet om Cederberg, hvordan er det mulig å få tak i det ????? Har du ellers noe tips om god litteratur om glass og flasker i Sverige ??? og hvor en kan kjøpe dette ??

Mvh Karve
                    Jag köpte Cedersbergshäftet på Tradera. När det gäller övrig glaslitteratur har jag köpt det jag hittat på t ex antikvariat och antikmässor. Kolla på antikvariat.net

Exempel:

Gammalt glas, ICA-förlaget 1968 , Anderbjörk och Nisbeth. En liten behändig bok som ger bra överblick över äldre svensk glastillverkning.

Svenskt glas, Wahlström & Widstrand 1991, olika författare. En stor bok med vackra bilder, men bara två kapitel om gammalt glas. Ligger på Tradera nu.

Sen har jag några böcker om olika glasbruk t ex

Reijmyre glasbruk, AB Östgöta Korrespondenten 1960, Nisbeth o Fogelberg (har även köpt en ny bok om Reijmyre med fina bilder)

Henrikstorp, det skånska glasbruket, Tre Tryckare 1964, Noreen och Grabe.

Titta på litteraturtipsen dels på flaskavdelningen och dels på glasavdelningen här på PES så hittar du fler tips.

Comment

Hei
                      Da ønsker jeg alle glas.... schatullflaskor.... ja alle som liker ( tycker om ) gammalt glas...

en riktig god jul

og legger ved et bilde av mine beste schatullflaskor
                      KARVE
                      Bifogade filer

Comment

Tack för i år...

Hallå Karve,
                        Trevligt med julhälsning från Norge, (vi svenskar är inte så omtänksamma nu för tiden), men utan att vara glasexpert säger jag tack för kul
                        och intressant dialog runt det fyrkantiga. Fina flaskor. God Jul och Gott Nytt År, snart är det vår. Får jag bjuda Bror.. på en tår.. Skål och so long...
                        Kim
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2012-12-20, 16:32.

Comment

Blev alldeles varm. :-)

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                          Hei
                          Da ønsker jeg alle glas.... schatullflaskor.... ja alle som liker ( tycker om ) gammalt glas...

en riktig god jul

og legger ved et bilde av mine beste schatullflaskor
                          KARVE
                          Hej Karve!

Letat runt ett tag för att identifiera en flaska som jag köpt på auktion ganska nyligen och i din julhälsning ovan är det en bild av en flaska längst till vänster som har många likheter med den jag köpt. Din är ju dessutom daterad. Under auktionen sades det vara en Cedersberg, men en bekant till en bekant som kan en del om Cedersberg var mera tveksam, mycket för att han aldrig sett just den här kartuschen förut. Vad vet du om din flaska...är verkligen nyfiken på att få veta mera.Click image for larger version

Name:	20160420_212853.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	562430

Comment

Hei Tobli75. Den flasken du referer til tror jeg ikke er fra Cederberg. Jeg samler brännvinsflasker og som alle andre innser jeg at provience er umulig å garantere. Noen av mine flasker er typisk Cederberg, jeg kan se om jeg finner bilder av disse og legge dem inn her for å vise hva jeg mener er typisk Cederberg. Uansett er det kult med gamle brânnvinsflasker og jo lenger en har samlet jo mer kresen blir en på dekor og charm i glaset.

Med samlerhilsen : Karve

Comment

Hei igjen :

Legger ved noen bilder. Legg merke til kort hals på de eldste flaskene, grønlig skjær i glaset , dekortype. Dette er diskutert mange steder her under øvrige flasker.

mvh Karve
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X