Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytillskott

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nytillskott

Jag köpte en brännvinsflaska här idag - kanske ingen Kallinsak, gott nog åt mig. Egentligen har jag väl alla brännvinsflaskor jag behöver, men ibland är det svårt att låta bli att handla.
    Någon som vill kommentera?
    Glasmassan är väldigt tunn i flaskväggen.
    Bifogade filer

Kallinsak, Har man skapat en trend vad gäller saker
    Den är god nog åt mig också. Kasgravyr tulpaner och veteax på smalsidorna kan jag tro. Dessa brännvinsflaskor är mycket dekorativa blickfång varhän man än placerar dem.

Utefter min promenad till jobbet ser jag in i ett kök där det står en brännvinsflaska av denna modell uppe på skåpen. Jag slänger en blick uppåt då och då och funderar på hur den är i glasmassan. Den ser ju ovanligt grön ut på långt håll och igenom ett köksfönster. Ja är man samlare så är man. Man blir lite nyfiken på vad det bor för människor där.

Comment

Ja, smak tycker jag vi alla får ha precis den vi vill
      Fast jag kan ju bli riktigt avundsjuk på hur mycket tidigt fint glas du verkar ha - om det sedan är kassan, sökarögat eller kanske både och som gör att jag inte har hittar lika mycket.
      Nå, nu spretar jag ju själv på med lite allt möjligt i mitt samlande så blir det ju lite svårare.
      Nå jag gillade också dekoren - sidorna har inte veteax utan någon annan typ av blomsterax - jag vet inte riktigt vad det är för blommor - vallmofrökapslar liknar det mest.
      Jag har alla kamerabatterier på laddning just nu så jag får vänta med att visa dem.

Comment

Det är nog att jag är enveten i mitt sökande. Jag fladdrar runt lite här och var.

Comment

Nu kommer bild på flasksidan (jag får nog konstatera att mot ett fönster såhär så syns glasmassan mycket bättre - har väl egentligen vetat det men inte trott att det skulle bli så tydligt på foton)
          Passade på att slänga in en bild på mina tidigare brännvinsflaskor. De här sluttande skuldrorna som finns på min senast inköpta flaska - har alla äldre flaskor en sådan och kan man använda det som en indikation på ålder?
          Den med de korsade glastrådarna på sidorna är riktigt ganska stor, och jag tror väl den har viss ålder. Den sista flaskan tror jag är relativt ny - sekelskifte? Jag fyllde den med vatten, dekoren brukar vara svår att se annars - Whisky brukar annars fungera bättre.
          Bifogade filer

Comment

Det är härliga flaskor! Formen kunde man snickra ihop på en rast av fyra brädbitar, övre delen på flaskan som ej hade beröring med formen, den kunde blåsaren bestämma själv, om den skulle vara bullig eller nedtryckt, så även modellen på posten hade betydelse hur bröstet blev, ålder på bild vill jag inte bestämma,för mig brukar det kännas när jag får det i handen, jag tror dom som samlar flaskor här på PES vet det bättre, även vi i Fåglavik kunde ha bedrövligt glas ibland, då fick vi blåsa dom mest krakulerade formarna så det inte syntes så mycke, bara vi tömde deglarna!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag gillar den med påklipp, den skiljer sig verkligen från mängden.
              Det du skriver om de sluttande axlarna tror jag du fått från gamla antikbörsen där det stod om Cedersbergsflaskor.

Jag har för mig att de skriver nåt i stil med att de som har sluttande axlar är senare kopior. Jag tror detta är rent geschäft. Varför skulle man inte göra kopior som ser exakt likadana ut som originalen.

Som Hirvi skriver är axlarna blåsta över formen, de kan bli lite hur som.
              Eller har någon andra ideér?

Comment

Nja - min tanke var egentligen tvärtom
                Jag tycker väldigt många av de äldre flaskor jag ser, från 1700- och tidigt 1800-tal ofta har ganska rundade skuldor medan yngre oftast är mer fyrkantiga - riktigt sena kopior då undantaget.
                Men det finns kanske ingen riktigt tydlig trend här. Modet kan väl kanske dessutom ha hunnit växla fram och tillbaka flera gånger om under den här perioden. Sedan kan kanske funktionen och annat ha spelat roll för hur man ville ha flaskorna. - Eller kanske som Hirvi berättar rent praktiska anpassningar - dåligt glas vid en smältning gjorde att man fick anpassa tillverkningsprocessen därefter!

Comment

Om vi nu skall ta det från den estetiska sidan så skulle ingen med lite självaktning på 1700-talet göra sådana axlar som den har med krysset, ej heller sådan hals.
                  Dom hade lite mer i skallen ang. hur saker och ting skulle se ut för att vara tilltalande på den tiden.
                  Eller så är det dom på senare tid som var "duktigare" men det är bara så att jag lever kvar i det gamla.

Comment

Working...
                  X