Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med flaska!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med flaska!

Hejsan!
    Jag skulle behöva hjälp med att få veta ev ålder på denna flaska samt om den har nåt värde och vart den ev kan vara tillverkad. Finns inga stämplar på den.
    Tack snälla på förhand.

Här ser Du några "kompisar" till Din flaska.http://precisensan.com/antikforum/sh...hampagneflaska
    Last edited by prylsnubben; 2012-04-11, 17:53.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Här ser Du några "kompisar" till Din flaska.http://precisensan.com/antikforum/sh...hampagneflaska
      Åå, tack Snälla för hjälpen. Men har den nåt värde tror du eller kan jag med gott samvete använda den till ljusstake? :-D

Comment

Ursprungligen postat av rull18 Visa inlägg
        Åå, tack Snälla för hjälpen. Men har den nåt värde tror du eller kan jag med gott samvete använda den till ljusstake? :-D
        Det var så lite. Glömde ju hälsa Dig välkommen till PES dessutom rull 18, men det ska Du vara. Värdet är nog ringa, dessa flaskor verkar vanliga och hållbara dessutompga glasets tjocklek. Sätt i ett ljus och köp en full champagneflaska, korka upp-skål.

Comment

Kanske en hjälp

Click image for larger version

Name:	IMG_56982.JPG
Views:	1
Size:	118,1 KB
ID:	533832Click image for larger version

Name:	IMG_56952.JPG
Size:	122,6 KB
ID:	533833Click image for larger version

Name:	IMG_56962.JPG
Size:	130,1 KB
ID:	533834Click image for larger version

Name:	IMG_56972.JPG
Size:	139,3 KB
ID:	533835Håller med tidigare inlägg om att flaskan inte är ovanlig. Skulle haft ett antal hundra av dessa om man sparat alla som man varit och fingrat på genom åren. Då gäller detta under dyk i Mälaren.
          Men jag vill även passa på och visa ett alternativt användningsområde av dessa flaskor. Bifogar därför lite bilder på en 40:års present som min ”mentor” Kjell-Ove Matsson fick av oss som orkade hänga med och dyka varje lördag och söndag under den isfria tiden. Vi sade till honom att så här skulle hans perfekta dykpartner se ut under den kalla delen av säsongen. Och givetvis så var flaskorna fyllda med drickbart ”antifrys”. En del av Er känner säkert till Matsson eftersom han som en bieffekt till kartläggningen av Mälar-sjöfarten samlat på sig en ansenlig mängd av flaskor. Vi fick ju också hjälp av några av Er med att gallra i flasksamlingen efter hans för tidiga bortgång.
          Med vänlig hälsning / Roland

Comment

Jag beställer en dubbel champagne på stört......när Du finns på tråden Roland så undrar jag över halvflaskorna (champagne-samma ålder). Dom måste vara betydligt mer svårfunna, eller vad säger Du.

Comment

Halvflaskor

Click image for larger version

Name:	IMG_5702.JPG
Size:	80,3 KB
ID:	533851Click image for larger version

Name:	IMG_5700.JPG
Size:	114,9 KB
ID:	533852Även min erfarenhet är att halvflaskorna är mycket svårare att hitta. Under mina dykningar i Mälaren och skärgården så är nog förhållandet ca:50 på 1 och då har halvflaskorna oftare varit äldre än helorna. I alla fall om man som lekman utgår ifrån hur halsar och regaliner ser ut.

Comment

Tack Roland, förhållandet gäller även uppgrävda pavor.

Comment

Working...
                X