Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten intressant flaska med text och puntelmärke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten intressant flaska med text och puntelmärke

Den här flaskan fyndades idag. Som synes ganska mycket text på en sida. Kan tyvärr inte utläsa så mycket av den. En sida är märkt med en liten gubbe. Tydligt puntelmärke.

Vad tror ni den kan härstamma ifrån och ev ålder? Skulle tippa på att den innehållet någon alkoholhaltig dryck även om jag inte kan lukta mig till ngt. Korken känns gammal, men vet inte om det är original.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

På 3:e bilden nerifrån tycker jag det står essens. Kanske någon såskoncentrat eller dylikt.
    Fransk text? Eller Tysk? Tyckte mig se Augsburg någonstans.
    Kul flaska!
    Last edited by Sladden; 2011-12-19, 23:03.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Tack Sladden för inputen. Har försökt hålla flaskan mot en stark lampa och tro mig kunna utläsa (näst sista bilden) 2:e raden "Von". Och 6:e raden "Mit Rom" Så vi bör hamna i Tyskland. Men de andra ordern får jag inte riktigt ihop till Tyska. Då ska tilläggas att många bokstäver är helt "omöjliga" att se.
      Pes är mitt google.

Comment

Grattis till en intressant flaska!

Lebens-Essenz von Johann Georg Kiesow

Lebens-Essenz verfertigt in Augsburg von J. G. Kiesow, Churbayr. Rath u. Dr. mit Röm. Kaiserl. Majestät allergnädigstem Privilegio exclusivo.

Last edited by Kaptenen; 2011-12-20, 00:52.

Comment

Jag tror Hirvi får rycka in här. Är flaskan blåst på halvpost och fastblåst i form, Puntel?
          För övrigt en härlig flaska
          DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Jag tror Hirvi får rycka in här. Är flaskan blåst på halvpost och fastblåst i form, Puntel?
            DG
            Jag tycker oxå att det är en trevlig flaska, det är ovanligt att se flaskor
            fastblåsta i järnform och gjorda på halvpost som denna, och puntlad i botten,
            det funkar bra att blåsa på detta vis men man ser det sällan.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Grattis till en intressant flaska!

Lebens-Essenz von Johann Georg Kiesow

Lebens-Essenz verfertigt in Augsburg von J. G. Kiesow, Churbayr. Rath u. Dr. mit Röm. Kaiserl. Majestät allergnädigstem Privilegio exclusivo.

http://militaria14all.skyrock.com/12...Bouteille.html
              Jättetack Kaptenen, vet i fasen hur du kunde utläsa texten =).
              Hittade några av dessa flaskor bla på Ebay.de och Worhpoint efter att du gett mig lösningen. Märkningarna varierar, men texten verkar vara densamma.

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              DG
              Det var tur Hirvi ryckte in här och besvarade tekniken. Har svårt för det där.

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Jag tycker oxå att det är en trevlig flaska, det är ovanligt att se flaskor
              fastblåsta i järnform och gjorda på halvpost som denna, och puntlad i botten,
              det funkar bra att blåsa på detta vis men man ser det sällan.
              Hirvi
              Jättetack Hirvi som vanligt för att du lär ut.
              Pes är mitt google.

Comment

Working...
              X