Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märklig flaska

Jag har grävt fram denna märkliga flaska idag. Smutsig är den (har inte hunnit diska upp den än ), lite trasig och dessutom set det ut som om den har angripits av glassjuka.
    Det som jag har reagerat på är just formen. det ser ut som om foten har tillkommit senare... eller inte.
    Vad tror ni om flaskan? Går det att säga vad det kan vara för ålder på flaskan?

Tacksam för alla svar!
    Bonnie
    Bifogade filer

Det är med stor sannolikhet en ättikskaraffin. Jag har en liknande E.B.:s och gissningsvis utan tillgång till kuranter borde din modell vara från 1800-talets första hälft. Vi får se vad de mer glaserfarna säger.

Comment

Strömbäcks glasbruk

Denna ättikskaraffin t.v är gjord omkring 1800 på Strömbäcks glasbruk. T.h en sockerruska från Böhmen. Som vi ser påminner ju Din starkt om denna frånsett den fyrkantiga foten på denna.
      Bifogade filer

Comment

ättikskaraffin???

Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare
        Tack så mycket för era svar, Kaptenen och Prylsnubben!
        Jag ser tydliga likheter mellan min karaffin och karaffinen på bilden.
        Ska blötlägga karaffinen ett tag och ska se om det går att få ren den Nu måste jag lägga ner lite tid på den. ska bara utfodra hundarna!

Bonnie

Comment

Trevlig ättikskaraffin. Här kommer en exakt likadan. Där ser du även den enkla proppen.
          Uppställda i ålderstrappa från tidigast till senast.
          Den första till vänster liknar motsvarande från Kosta (se nedan). Den i mitten början av 1800-talet. den till höger mot mitten av 1800-talet. den på lilla bilden ur Hermelin, Glas. har stämplad silverpropp daterad 1776.
          Click image for larger version

Name:	attika.jpg
Views:	1
Size:	117,7 KB
ID:	522390Click image for larger version

Name:	attikbok.jpg
Views:	1
Size:	24,0 KB
ID:	522389

Comment

Grattis härifrån också Bonnie, hittade en bild från kulturen i Lund på ett par i deluxutförande, graverade, lite slipat och krönta med silvertoppar.
            Trevligt också att se trion från Lars K.
            Bifogade filer

Comment

Tack så mycket, Lars och Rolf
              Det är verkligen roligt att få veta vad det är för "flaska" jag har. Vet faktiskt inte vad jag skulle göra utan PES... det är så otroligt mycket kunskap som finns här samt alla trevliga, kunniga och hjälpsamma medlemmar som svarar på de olika frågorna som ställs
              Nu har jag följt alla tips och råd om citronsyra, Yes, T röd och resultatet blev mycket bra!
              Det finns lite kvar utav de ljusa beläggningarna i karaffinen men jag har 1/2 påse citronsyra kvar så jag blötlägger karaffinen igen över natten

Hälsningar Bonnie
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X