Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Puntel märken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Puntel märken

Tänkte starta en ny tråd med diverse "knackar" ! Börjar med två från Carlsdals glasbruk. Haka gärna på nu och visa lite bottnar. Det behöver inte vara något som är helt utan det är själva botten med punteln jag vill belysa !
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

En Annebergs botten..
    Bifogade filer

Comment

Två gamla öl flask bottnar. Lägg märke till att en del av bottnarna ibland har "vårtorna" i ytterkant. Visst borde det ha varit så att de är placerade så för att ha dom som slit ytor ?
      Bifogade filer

Comment

Först två lite ovanligare puntelmärken.

1. En Ricketts med sandpuntel i mitten och ändå text runt ytterkanten,
        1820-talet.

2. En som troligen är ifrån USA, den har en fin puntel som går i ringen
        i botten så den knappt märks.

3. En Svensk flaska, dessa bottnar och märken är de jag älskar mest.

4. En liten medicinare? Vet inte, den har en liten vacker diskpuntel.
        Bifogade filer

Comment

AF vad är diskpuntel? Det är mycke kul med råmärken Puntelgjorda glas!Vårdade man sin Puntel noga, det glas man tog upp till Puntel tex på morgon, så kunde man ha samma Puntel i många många timmar!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            AF vad är diskpuntel? Det är mycke kul med råmärken Puntelgjorda glas!Vårdade man sin Puntel noga, det glas man tog upp till Puntel tex på morgon, så kunde man ha samma Puntel i många många timmar!
            Hirvi
            I min bok står det att diskpunteln kommer av att man med ett järnverktyg
            gjort en konisk kickup innan man fäster puntelstången med glasklicken, det
            blir som en ring med vasst glas kvar.

Har även hört att man hade som någon typ av rund platta och glas så det
            blev som en cirkelformad vass glasknack kvar.

Här är en bild ifrån min bok.
            Bifogade filer

Comment

Här kommer en i mitt tycke helt perfekt rörpuntel, brukar ofta vara snett
              avtagna, eller delvis har glaset lossnat så det ser ut som en rund cirkel grop.

Den här sitter på en vinflaska.
              Bifogade filer
              Last edited by A.F; 2007-02-14, 19:56.

Comment

Ok! då är jag med, jag har för lite literatur, en rejält innåtkupad botten, då är ju denna puntel vettig!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Puntel

Det är ju som så, att den som sköter Punteln fick se till att den var precis lagom varm när han kom till blåsaren som gjort flaskan, sattes den dit och var alldeles för varm, då kletades den ju fast, när den sedan knackades av i Kylugnen kunde den gå av var som helst, det knackades säkert mycke Puntelmärke efter kylningen, nej Punteln skall vara lagom varm för att få ett fint brytmärke.
                  Hirvi

Comment

Working...
                  X