Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utgrävningar vid Målerås Gamla Hytta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Utgrävningar vid Målerås Gamla Hytta

Click image for larger version

Name:	mal10.jpg
Views:	1
Size:	115,6 KB
ID:	639941Click image for larger version

Name:	mal4.jpg
Size:	113,4 KB
ID:	639949Click image for larger version

Name:	mal2.jpg
Size:	124,3 KB
ID:	639948Click image for larger version

Name:	mal9.jpg
Size:	83,0 KB
ID:	639947Click image for larger version

Name:	mal7.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	639946Click image for larger version

Name:	mal5.jpg
Size:	44,5 KB
ID:	639945Click image for larger version

Name:	mal3.jpg
Size:	127,0 KB
ID:	639944Click image for larger version

Name:	mal1.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	639943Click image for larger version

Name:	mal6.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	639942Click image for larger version

Name:	mal8.jpg
Size:	148,0 KB
ID:	639950

Jag har besökt utgrävningarna av den gamla hyttan i Målerås. Det var Johanstorps glasbruk som flyttades till Målerås Järnvägsamhälle 1889. Hyttan var till en början en fönsterglashytta men blev så småningom ett butelj och parfymglasbruk.
    När jag var där hade man plockat bort alla hela flaskor för rengöring och märkning på länsmuseet i Kalmar. Däremot fanns det en hel del trasiga flaskor av olika slag. Bottnar till knoppöl med M.G.A.B under (Målerås glasbruk A.B) samt årtalet 1900+1. Det är förmodligen enda året då man gjorde knoppölsflaskor. Det märkliga är att de 2 första flaskbottnarna som jag såg var märkta Årnäs under. Man undrar om det var så att man smälte trasiga flaskor eller kan det ha varit så att man lånade formar från Årnäs för att blåsa flaskor i tills man fick egna formar. Man kan ju också ha "legojobbat" åt Årnäs. Lite märkligt är det ändå.
    DG

Härliga bilder. Måste vara fint att gå omkring där och peta. Delar av blompinnar finns där, tycker jag mig se. Kul!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

En sån skulle man ha

M.G.A.B. Hör väl inte till vanligheterna direkt.

Comment

Då det verkar som man inte blåste knoppölsflaskor mer än 1901 så är de ju sällsynta.
        Jag har ingen i alla fall. Men jag har i alla fall fått hålla i en botten
        DG

Comment

Trevligt! Att gräva efter glas är en av de roligaste aktiviterer som finns

Tillägg angående Årnäsflaskorna, det dracks väl öl även i målerås? Det kan ju faktiskt vara så enkelt
          Last edited by Legion; 2011-09-02, 18:57.

Comment

Jag har tänkt så också, men att det dyker upp ett par Årnäsflaskor i själva hyttresterna är väl ändock lite underligt

Jag glömde länken till mitt husorgan Nybro Tidning

DG

Comment

De brukte en viss del av gammelt glass i smelten, noe de vel fikk fra bryggerier og brennerier. Så det er ikke uvanelig med funn av glass fra annet glassverk. Sjøl har jeg i glassverkstomta på Biri funnet flaskebunner merket AASNÆS, BERGER, LAURVIG og HXXV

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Jag har tänkt så också, men att det dyker upp ett par Årnäsflaskor i själva hyttresterna är väl ändock lite underligt

Jag glömde länken till mitt husorgan Nybro Tidning

DG
                Lite glas från Målerås, KF-s glasbruk när det begav sig................PS Diska vad är det?
                Bifogade filer

Comment

Målerås 2/3lit

Hej! Har en knoppflaska 2/3lit märkt i botten Mg Ab 1900+1. Har förstått att denna är mycket sällsynt. Gjordes dessa bara under 1 år? Hitta denna slängd i en sopkorg när jag va på konfimationsläger i Lysekil 1994..! En likadan såldes på tradera nyligen för 5700. Me tanke på priset borde denna va eftertraktad! Interesant med utgrävningen!

Comment

Det är inte var dag man hittar sådana. Jag själv har ingen från Målerås tyvärr
                    DG

Comment

Kom över en Haga 1/3 liter nu! Inte vanlig den heller!

Comment

Working...
                      X