Hittade denna flaska vid ett dyk nyligen. Sent 1700 eller tidigt 1800?? Någon som har en aning??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dykfynd!!
Collapse
X
-
Torde väl vara en föregångare till den "vanliga" champagneflaskan. Eftersom den kom någongång i mitten på 1800-talet så borde ju denna vara från första delen av 1800-talet, (eller ev äldre). Hur mycket rymmer den ? Härlig flaska
, stort GRATTIS Dykar´n.
Jobba på, så att vi får se dessa härliga dykfynd
.
-
Flaskrymd.
Flaskan rymmer 8 dl upp till mynningen.
Solitärt fynd på gammal fartygsredd.
Även min första tanke var champagne, det roliga är att det ligger en kork i flaskan! Eller rättare sgat två korkar. Då jag inser att det vore ett alltför krångligt sätt för att få de dyra dropparna ur flaskan så har man förmodligen återanvänt den!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Langt äldre end Champagne-flaskorna från Åland:
Cision News press release & news distribution services help PR pros get their news in front of the audiences that matter most.
Explore Åland’s unique beer and champagne history, from the world's oldest shipwreck drinks to modern craft brewing at Stallhagen.
Midt-sidst 1700-tal skulle jag tro!Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
-
Jag har också kollat in och jämfört med flaskorna från Åland. Dessa dateras till ca 1825-1850. Vid en jämförelse med min flaska så framstår den som defenitivt äldre. Frågan är bara hur mycket ??
En sak som talar för ålder är det ej jämt fördelade godset i mynningen samt regalinens ojämna form. Även också den skruvade halsen.
Vad säger rymdmåttet om ålder?? Min rymmer som sagt 0,8 l toppfylld. Är det ett metriskt mått man använt sig av eller ngt äldre, typ kannor eller liknande?Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Jag tipper din till 0,72 - 0,75 liter normalt påfyllt. Tidigare flaskor kunne tillfälligt ha samme rum-måt.
Åland-flaskorna är från ca. 1890 - 1920!Last edited by PLYNG; 2011-08-14, 20:52.Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
-
Tänkte faktiskt själv att de inte såg så gamla ut som man påstår i artiklarna!! Men det var väl bra för priset på drycken!!
Skulle själv bli lite förgrymmad när min 200 åriga champagne plötsligt blev rentutav omyndig!!!Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Tack själv Glasdykarn!!
Vad tror du om de andra fynden då??
Den ena är en Biörknäsare!!
Var ut på dykning idag också.
Blev bara en knoppis, rätt så ny.
Men i morgon kan det bli fiina fynd igen!!
Dykar´n....Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
ang datering av flaska !
Skulle vilja säga att flaskan är absolut från mitten på 1700-talet kan även vara ännu äldre ( kika på Flaskfynden från Wasaskeppet) flaskan är handblåst o tappen är pålagd för hand ! ofta var det vin eller conjak i dessa flaskor mvh björnKatrenUrsprungligen postat av Dykar`n Visa inläggTänkte faktiskt själv att de inte såg så gamla ut som man påstår i artiklarna!! Men det var väl bra för priset på drycken!!
Skulle själv bli lite förgrymmad när min 200 åriga champagne plötsligt blev rentutav omyndig!!!
Comment
Comment