Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska liljekonvaljvatten? ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaska liljekonvaljvatten? ålder?

Hej på er

Köpte denna charmiga flaska på loppis härom veckan. Svärmor sa något om att man hade liljekonvaljvatten som parfym förr i tiden. Stämmer det och i så fall varför så stor flaska och inte en liten parfymflaska? Puntelmärket i botten kändes som att det vittnade om en viss ålder men jag har lite svårt att säga åt vilket håll signaturen skall tydas. Är det årtal och en bokstav eller initialer och en siffra?
    Hoppas att någon kan hjälpa mig på traven med användning och ålder...

God natt...
    Bifogade filer

Produsert på Holmegaard i Danmark. De produserte en kopi av en gammel apotekflaske hvert år i en periode på 80-tallet. Disse er omtalt i andre tråder her på forumet, men her er en oversikt over flasker og produksjonsår;

Banden

Comment

Stort tack för hjälpen. Ganska nytillverkad alltså, men lika fin för det!

//H

Comment

Har för mig att man använt liljekonvalj inom örtmedicinen, vi har en bok om att krydda sin egen snaps som är från 1960talet och där finns liljekonvaljkryddad snaps med, dock med en liten varningstext att man bör undvika den om man har hjärtproblem! En parfymflaska borde väl knappast vara så stor då doften snabbt blir dålig om den utsätts för syre..

Comment

Man får vara väldigt försiktig med användning av Liljekonvalje........
          Bifogade filer

Comment

Borde nog ha tillagt det, men jag tog för givet att de flesta idag vet att liljekonvalj är giftigt... Därav mitt utropstecken ;-)

Comment

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
              Borde nog ha tillagt det, men jag tog för givet att de flesta idag vet att liljekonvalj är giftigt... Därav mitt utropstecken ;-)
              Jag förstod det Mylla, men tänkte att man kan inte vara nog försiktig. Jag tror att De allra flesta vet att bären är mycket giftiga i alla fall.

Comment

Mange typer medisin er jo gift, bare gitt i små doser, så det kan jo ha hatt en positiv virkning på enkelte sykdommer selv om det sikkert også hadde en del bivirkninger.

Banden

Comment

Working...
                X