Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig budgivning och d:o prisbild på Tradera.............

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märklig budgivning och d:o prisbild på Tradera.............

hallå,
    märkliga budgivningar förekommer ju på Tradera då och då, men handlar väl då oftast om insiderhandel gm bulvaner.?
    Men nu ett annat exempel :
    för en vecka sedan gick en superraritet, en sigillflaska från Långwik, på Tradera för reapriset för knappt 9500:-,en flaska värd min. 25.000:-, kanske det dubbla. Nu i söndags gick en vanlig simpel Björknäsare utan sigill för drygt 3.000:-, klart överbetald.
    Samma säljare till båda flaskorna,inget märkligt med det. Men det märkliga är att en och samme budgivare bjöd endast 3000 för Långwikaren, men drygt 3000 för den andra .
    Hur hänger det ihop ? Förmodligen en ny och i glas okunnig samlare, som hugger på allt med taket 3000. ? Hans problem men här missade han storvinsten och drog en nitlott istället.
    Kolla gärtna själva,säljaren heter kaptenku, och han visste inte vad han sålde. Men fick ju in några kronor ändå...............

Det är idel glassamlare som bjöd på flaskorna och köparen du nämner som ny och okunnig är en välkänd Pesare med "viss" glasvana så han har nog sina anledningar.

Comment

sina anledningar ? har han så gott om Långwikare och sämre beställt med simpla Björknäsare,eller vad menar du ? Det går ju inte riktigt ihop,allt tyder ju faktiskt på en nykomling. En ung man av signaturen att döma. Som oturligt nog missade klippet, det går nog inte så många Långwikståg,misstänker jag.

Comment

Vad är problemet?

MvH
        Emil

Comment

Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
          sina anledningar ? har han så gott om Långwikare och sämre beställt med simpla Björknäsare,eller vad menar du ? Det går ju inte riktigt ihop,allt tyder ju faktiskt på en nykomling. En ung man av signaturen att döma. Som oturligt nog missade klippet, det går nog inte så många Långwikståg,misstänker jag.
          Är helt övertygad om att " nykomlingen " visste vad han gjorde .)
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hallå, nu får Du sluta kalla Lilla Biörknäs glasbruks tillverkning för simpel.
            Bifogade filer

Comment

hallå,
              märkliga budgivningar förekommer ju på Tradera då och då, men handlar väl då oftast om insiderhandel gm bulvaner.?
              Men nu ett annat exempel :
              för en vecka sedan gick en superraritet, en sigillflaska från Långwik, på Tradera för reapriset för knappt 9500:-,en flaska värd min. 25.000:-, kanske det dubbla. Nu i söndags gick en vanlig simpel Björknäsare utan sigill för drygt 3.000:-, klart överbetald.
              Samma säljare till båda flaskorna,inget märkligt med det. Men det märkliga är att en och samme budgivare bjöd endast 3000 för Långwikaren, men drygt 3000 för den andra .
              Hur hänger det ihop ? Förmodligen en ny och i glas okunnig samlare, som hugger på allt med taket 3000. ? Hans problem men här missade han storvinsten och drog en nitlott istället.
              Kolla gärtna själva,säljaren heter kaptenku, och han visste inte vad han sålde. Men fick ju in några kronor ändå...............
              Om ämnet som avhandlas begriper jag mycket lite, om ens något, och inte har jag en aning om vilka som eventuellt avses heller. Men min mycket bestämda åsikt är att om man anser att det är nåt fuffens på gång så ska man tala ur skägget och göra det tydligt, eller så ska man hålla klaffen. Insinuationer och illa dolda antydningar om riggad handel hör inte hemma här, tycker jag! Ränksmideri tillför väldigt lite till till ett forum som PES...

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Hallå, nu får Du sluta kalla Lilla Biörknäs glasbruks tillverkning för simpel.
                Hallå prylsnubben, vem har kallat Björknäs tillverkning för simpel ? Inte jag iallafall,däremot menade jag att just denna flaska var en vanlig simpel Björknäsare. I betydelse vanlig och enkel. Nej Björknäs glasbruk var väl tvärtom ett mycket förnämligt glasbruk.
                För några år sedan stod t.ex. deras sigillflaskor högt i kurs, men prisbilden har ändrats betydligt av auktionspriserna att döma. För att ha varit sällsynt på marknaden (90-talet),så kom det plötsligt ut en hel del. Men de är ju likafullt mycket rara samlarföremål.

Comment

Working...
                X