Jag tänkte frossa lite i lite primitiva flask regaliner. Ibland tittar man på "fel" detaljer när man ser en sak i sin helhet. Så nu tänkte jag belysa först regalinerna sen bottnarna och kanske avsluta med en tråd om glasmassa. Gamla snurrade regaliner kan vara mycket trevliga så jag hoppas att fler hakar på och visar upp primitiva godingar här !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regaliner
Collapse
X
-
------------------------------------------------------------------------
Jag tänkte frossa lite i lite primitiva flask regaliner. Där har vi det "primitiva" ett trevligt ord fast undrar om det är rätt?
Man kan nog säga konstnärliga i stället. Den med tre varv är något extra.
Kan man flytta på reklamen om Precis... som inkräktar på texten nu när jag skriver? Hänger in på skrivfältet.
Comment
-
Den regalinen som du tycker är något extra 766 är tillverkad vid Carlsdals glasbruk utanför Karlstad. Och en hel sådan flaska får jag nog säga skulle vara en av mina största önskningar! Innanför regalinen är flaskan konisk (där korken skulle sitta) på ett sätt jag inte har sett tidigare. Flaskorna måste ha blivit rejält "utkragade" innan själva regalinen lades dit. En dykare har plockat upp denna halsen i klarälven på ett ställe där en gammal träbro en gång funnits. Jag har själv hittat flera regaliner i sämre skick från Carlsdal i vattnet där bruket en gång låg. Och jag har bekanta som dykt där för ca 20 år sedan och denna flasktypen var vanlig bland fynden.Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Att en flaska med opassande regalin inte känns lika attraktiv alla gånger likaväl som att det är det där avikande som höjjer charm faktorn håller jag med om. Jag köpte för något år sedan en ballongflaska med mkt trevligt glas fint slitage i botten men.. regalinen såg ut som på en knoppöl !! Jag gillade aldrig flaskan riktigt och har ingen aning om vart den kan ha kommit ifrån men jag bytte bort den ganska omgående vill jag minnas.
Bifogar några fler "Carlsdalare"...Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Comment
Comment