Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysk lustig skämtflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tysk lustig skämtflaska

Riktigt rolig flaska.
    Mycket arbete ligger bakom denna skapelse. Vet ej om det skall vara en fågel? Har kollat runt lite på de fina auktionshusen, en del kallar dem för fågelflaskor. Detta trots att min ursprungligen haft 4 ben.

Nu saknar den ett ben samt några klor på en annan fot.

Blåst på halvpost längd från näbb till stjärt ca 15 cm, höjd ca 9 cm Rymmer omkring 8 cl.
    Fin ton på glaset.
    Bifogade filer

Ja det var en fantastisk grej, fågel tor jag på, kanske dom kollat på en Härfågel, är det tidigt 1800 tal tro
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vet inte vad jag ska säga, den ser ju för jäklig ut! Korsning myra,tupp och tapir En sådan har jag inte sett i real life förut, hade inte Silvervalley en liknande eller la ut en länk med sådana flaskor. Något att titta efter men då får det bli att titta på andra auktionssiter antar jag.

Vad kan den ha innehållit? 8 cl, parfym eller en jäkligt dyr snaps i lyxförpackning?
      Last edited by Tingeling; 2011-01-20, 19:44.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Ja det var en fantastisk grej, fågel tor jag på, kanske dom kollat på en Härfågel, är det tidigt 1800 tal tro
        Hirvi
        Den ser ut att ha minst 3 ben, så kanske inte fågel
        Såg att Kallin skrev att den haft 4 ben. Glasblåsare med vild fantasi eller blåsare på fyllan?
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Den är troligen äldre än tidigt 1800-tal.
          I tTyskland kallas de för Scherzgefä​ß.
          Den har aldrig sålts med innehåll utan var mer glasblåsarens sätt att visa vad han kunde.
          Lite bilder från Fataburen 1909 eller 10.
          Bifogade filer

Comment

Det var ju säkerligen duktiga glasblåsare från den tiden som gjorde dessa djurfigurer, övrigt glas från den tiden förvånar ju det mänskliga ögat
            hur dom klarade att göra så fint, servisglas mm som dom gjorde.

Jag tror dessa figurer skulle vara så skräckinjagande som dom bara kunde bli,
            man kan ju se målningar från den perioden som är avskräckande.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Anskrämligt rolig.

Comment

Working...
              X