Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den mest förekommande men ändå inte..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Den mest förekommande men ändå inte..

En maskin gjord wichy vatten flaska som snart är 70 år gammal är ju inget man direkt höjer ögonbrynen för. Otaliga är de mängder jag ratat,tackat nej till eller rentutav slängt i återvinningen. Att jag skulle gå och köpa mig en sådan har känts som totalt omöjligt ! Men nu har det hänt ! Har jag blivit knäppare än vanligt ? Har jag ätit något olämpligt ? Har jag slagit mig ? Är jag ny opererad ? Nej är faktiskt svaret på dessa frågor ! Jag har kommit över en som är riktigt ovanlig för en gångs skull och då jag endast känner till en samlare tidigare som har en sådan här flaska så kunde jag inte låta bli..

Eskilstuna glasbruk var igång mellan åren 1938-1940 och hann således inte göra så mycket väsen av sig. En kuriositet i mina ögon, trots att den är tråkig i modellen och helt saknar liv och charm i glaset..
    Bifogade filer
    Last edited by Björn L; 2007-01-04, 22:20.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Jag har 3 sådana flaskor, och jag har tagit reda på att "Eskilstuna" startades i egen regi av glasblåsare från Arboga Glasbruk.

Comment

Förutom alla Årnäs, ser man en och annan Hammar och Surte bland vichyvattensflaskorna. Eskilstuna har jag aldrig sett, har däremot en från Trelleborg men den är nog vanligare. Har också en 80 cl märkt bl a med ett Ö i botten, kanske Östervik?

Finns det fler som är glasbruksmärkta?

Comment

Jag känner inte till fler än de du räknar upp Per men det är ju inte omöjligt att det kan ju finnas fler. Trelleborgs flaskan borde vara rätt så svår den också tycker jag. Samothå har förövrigt lyckats med en bedrift när han har hittat tre stycken Eskilstuna flaskor ! Det var intressant att få höra vilka det var som drog igång glasbruket där. Man kan ju undra varför det inte gick så bra samt varför man inte körde på i regi Arboga ?
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Skumt......jag har också en Eskilstuna-flaska. Trodde dom var vanliga eftersom jag har en.

Comment

Jag vill inte vara sämre Jag har också en

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Jag vill inte vara sämre Jag har också en
              Jag måste bara berätta att även jag hittat en idag på lunchshoppingen.

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                En maskin gjord wichy vatten flaska som snart är 70 år gammal är ju inget man direkt höjer ögonbrynen för. Otaliga är de mängder jag ratat,tackat nej till eller rentutav slängt i återvinningen. Att jag skulle gå och köpa mig en sådan har känts som totalt omöjligt ! Men nu har det hänt ! Har jag blivit knäppare än vanligt ? Har jag ätit något olämpligt ? Har jag slagit mig ? Är jag ny opererad ? Nej är faktiskt svaret på dessa frågor ! Jag har kommit över en som är riktigt ovanlig för en gångs skull och då jag endast känner till en samlare tidigare som har en sådan här flaska så kunde jag inte låta bli..

Eskilstuna glasbruk var igång mellan åren 1938-1940 och hann således inte göra så mycket väsen av sig. En kuriositet i mina ögon, trots att den är tråkig i modellen och helt saknar liv och charm i glaset..
                Halla Björn L,
                Butelj, roligt att någon skriver spännande och trevligt. Gamla pavor är inte min medodi, men jag vill bara säga grattis för roliga ord. So long...

Comment

Jag med!

Kan också räkna mig till ägarna av en patentkork från Eskilstuna

Den har allt lite liv i glaset.

Förresten, finns det dylika flaskor märkta Arboga?

Comment

Det tog några år, men nu har jag två. De stod där bredvid varandra på loppishyllan.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Det tog några år, men nu har jag två. De stod där bredvid varandra på loppishyllan.
                      Eftersom flaskorna är tillverkade där de är bör det vara lättast att finna dem i "Stockholmsregionen" vilket befästes av svaren här ovan. Men betraktat över hela landet är de inte alls vanliga, i alla fall efter min erfarenhet efter femton års bökande efter flaskor som en gris i ett roligt hål.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                      X