Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolig flaska från Östergötland??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trolig flaska från Östergötland??

En karaff av engelsk typ? omkring 1800 som jag tror kommer från cedersberg det var flaskans underbara utseende och min tro om cedersberg som gjorde att jag inhandlade denna.Starkt lilatonad och tjock bottenmed kraftigt puntelmärke, stenar och blåsor med en hals som innehåller starkt synliga strimmor, stor utbredd mynning. Gravyren är nästan identisk med en flaska från cedersberg och finns avbildad i Kulturen sid.140 bild 104.Bilden syns längst ner av mina skickade här.
    Bifogade filer

Jag tror inte riktigt på Cedersberg.
    Karaffen har inte riktigt den form som karafferna därifrån har.
    Dessutom har den en färgsättning och glasmassa som ej pekar på detta bruk.

Hålglasproduktionen har omfattat de dåtida vanliga svenska typerna. De har här framställts i en alltid ren och klar massa, vid enstaka tillfällen något småblåsig, ofta fullkomligt färglös, vilket torde vara tämeligen anmärkningsvärt för tiden; I övrigt är den mer eller mindre svagt tonad i följande färgskiftningar: Grått, brungrått, grågrön, brungrönt, blågrönt och grönt. Under stundom tillkommer till dessa färger en egendomlig gulaktig skiftning; något enbart gulaktigt Cedersbergsglas har dock förf. aldrig observerat. Ej heller har den ej förr mycket vanliga manganviloetta färgtonen iakttagits på något dylikt glas. (Cedersbergs Glasbruk och dess tillverkningar 1781-1838 Heribert Zeitz)

Vad tror du om Limmared?

Comment

Jag måste erkänna att jag inte vet trodde faktiskt på cedersberg men när jag läste det du skrev Lars så blir man ju inte klok. Bilden på en enkel mjölkflaska från cedersberg har ju likhet i form men inte i färg och i mynning, får kolla om jag hittar ngt. från Limmared.
      Bifogade filer

Comment

Här kommer en jämförelsebild.
        Karaff från Cedersberg med den klassiska formen för bruket till höger.
        Den andra bilden är en karaff från just Limmared, som du ser så smalnar den av nedåt och har således en liten mage.
        Bifogade filer

Comment

Nu börjar vi närma oss, karaffen från Limmared är ju väldigt lik men botten ser mer ut som på cedersbergarn nästan som att man får känslan av att den skulle vara dubbelbottnad?

Comment

Det är tydligen rätt så svårt att göra så "smäckert" som på den gamla goda tiden. Här gillas det inte alltid sådant glas som är sprängsäkert.
            Hade mitt nytillverkade varit sprängsäkert så hade jag inte köpt det.
            Tjusningen med glas är oftast dess bräcklighet. Tror att jag får plocka fram mitt
            nytillverkade i dag.
            Mitt ej sprängsäkra kan man ej se för mycket av eller hur?
            Bifogade filer

Comment

Hur tror ni glaset blivit om jag haft ett 7 mans fototält?

Comment

Hur som haver så är det en i mitt tycket riktigt trevlig karaff!!!
                Och efter bilder och text av Kallin så ligger nog Limmared bra till.

Comment

Working...
                X