Detta är ytterligare en av mina favoriter i samlingen. Dels för att den är charmig och mycket trevlig i glaset, dels för att den troligtvis är ganska gammal, men mest gillar jag den för att jag har hittat den på en gammal vind i på en gård utanför Sunne. Vinden var täckt av gamla plankor men på ett ställe låg en väldigt gammal dörr som golv. När jag lyfte den tunga gamla dörren låg där lite blandad "godis" bla denna. Så här i efterhand så skulle jag ha försökt bli ägare till den gamla dörren också men man kan ju inte få allt och jag var överlycklig för vad jag fick ändå. Vid fynd tillfället var flaskan bedrövligt lortig och eftersom den har mkt tunt glas så tvivlade jag först på att den var hel, (men det var den ju) Flaskan hade en angripen etikett som inte gick att tyda men den såg ut som en gammal apoteks etikett. När den tillslut blev helt ren så fanns endast små fragment kvar av etiktten men de fick såklart sitta där. Tyvärr så gnuggade en annan samlare bort det sista som fanns kvar när han "besiktigade den" på en samlar träff
Jag hade själv gärna haft kvar det lilla som fanns även om det inte gav någon information om användnings området eller innehållet. Jag skull tro att den ingått i ett sk rese apotek. Åldern är nästan omöjlig att gissa på då man gjort liknande från tidigt 1600 tal till långt in på 1800 talet.. Höjd ca 9 cm
Jag hade själv gärna haft kvar det lilla som fanns även om det inte gav någon information om användnings området eller innehållet. Jag skull tro att den ingått i ett sk rese apotek. Åldern är nästan omöjlig att gissa på då man gjort liknande från tidigt 1600 tal till långt in på 1800 talet.. Höjd ca 9 cm
Comment