Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apotheks flaska ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Apotheks flaska ?

Detta är ytterligare en av mina favoriter i samlingen. Dels för att den är charmig och mycket trevlig i glaset, dels för att den troligtvis är ganska gammal, men mest gillar jag den för att jag har hittat den på en gammal vind i på en gård utanför Sunne. Vinden var täckt av gamla plankor men på ett ställe låg en väldigt gammal dörr som golv. När jag lyfte den tunga gamla dörren låg där lite blandad "godis" bla denna. Så här i efterhand så skulle jag ha försökt bli ägare till den gamla dörren också men man kan ju inte få allt och jag var överlycklig för vad jag fick ändå. Vid fynd tillfället var flaskan bedrövligt lortig och eftersom den har mkt tunt glas så tvivlade jag först på att den var hel, (men det var den ju) Flaskan hade en angripen etikett som inte gick att tyda men den såg ut som en gammal apoteks etikett. När den tillslut blev helt ren så fanns endast små fragment kvar av etiktten men de fick såklart sitta där. Tyvärr så gnuggade en annan samlare bort det sista som fanns kvar när han "besiktigade den" på en samlar träff Jag hade själv gärna haft kvar det lilla som fanns även om det inte gav någon information om användnings området eller innehållet. Jag skull tro att den ingått i ett sk rese apotek. Åldern är nästan omöjlig att gissa på då man gjort liknande från tidigt 1600 tal till långt in på 1800 talet.. Höjd ca 9 cm
    Bifogade filer
    Last edited by Björn L; 2006-11-28, 20:00.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Så klart, at det er en af dine favoriter. En rigtig perle!
    Jeg ser den som værende i slægt med denne, som er bare 4 cm. høj:
    Bifogade filer
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Det klassiska ordet i antiksammanhang jag direkt får tankarna till när jag ser din lilla goding till flaska är ju förståss.. PATINA ! Här har vi något med rätt patina minsann. (synd att jag inte fotade min flaska innan jag rengjorde den)
      Och jag kan hålla med om att modellen känns som en "släkting"

Comment

Mina tankar gick till B-Vallien, han har gjort liknande och jag tycker mig i patinan se något som gränsar till den lila pärlemorglans han har på sina objekt.
        Riktigt läcker liten flaska. Även en klocka som står still visar rätt två ggr/dygn.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

En mycket vacker tingest som säkert en gång i tiden tillhört ett reseapotek, blev erbjuden att köpa ett helt reseapotek med låda och stämplade silverkorkar men det var lite för dyrt tyvärr.

Comment

Vackra flaskor, synd på din ettikett Björn.
            Flaskan med ettikett har jag redan visat bild på, men jag kan ju ta en till i Björns modell:
            Bifogade filer

Comment

Jag hittade ett några såna här flaskor på en loppis.

Comment

Gillar dessa flaskor, en av de trevligaste jag sett live är i LS ägor och
                i ofärgat glas med svår glassjuka.

Din flaska Björn är så perfekt att om någon lagt ut den på Tradera hade jag
                inte vågat bjuda på den, men nu när man vet vem som är ägare och hur
                den hittats så skulle jag inte tveka.

Comment

Ursprungligen postat av A.F

Din flaska Björn är så perfekt att om någon lagt ut den på Tradera hade jag
                  inte vågat bjuda på den, men nu när man vet vem som är ägare och hur
                  den hittats så skulle jag inte tveka.
                  Flaskan ser nästan mer blåsig ut på bilden än den är i verkligheten. Jag hade en välkänd samlar kollega med mig denna dagen och vi var runt på diverse loppisar och antik affärer men fyndena gjorde vi hos en privatperson. Det var inte lätt att välja när vi skulle dela "lika" men eftersom kollegan fick en unik märkt flaska från Årnäs som han troligen är helt ensam om så blev vi båda nöjda !

Den dagen då denna blir till salu på Tradera så har jag endera blivit "jord-gubbe" eller så har något annat mkt drastiskt inträffat

Comment

Working...
                  X