Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såpbubbletunn skönhet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Såpbubbletunn skönhet

Av de flaskor som hängde med från vinden är det nog denna jag är mest fascinerad av. Hur har denna otroligt tunna lilla skapelse överlevt från tillverkning och ända tills idag. 14 cm hög, 103 gram. Svagt gröntonad massa med mycket luft och bubblor. Den var full med smuts och öven lite gammal gegga, men den blev riktigt fin.

Glad midsommar önskar jag Er med den här raringen.
    Bifogade filer

Vacker!
    Den skulle jag definitivt inte ställa på balkongräcket.

Comment

Trevliga flaskor ni visar, denna lilla tunna sak var ju något extra med sitt orena glas, hur puntelmärket ser ut är lite svårt att se på bilden,
      frågan för mig är om den kan vara friblåst tro, det är ju svårare att friblåsa och forma
      lövtunna alster för det kallnar ju så fort, har den snurrats i en träform
      borde det kännas på ytan, lite vågig yta som kan variera hur sliten formen var

När vi hamnar i denna ålder på glas så är det ju bara att konstatera
      vilka hiskerliga problem dom flesta bruken hade att få upp värmen i sina ugnar under natten när glaset smältes, så här orent glas var nog det vanligase för glasblåsarna på den tiden.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag tror faktiskt att den är friblåst. Den har en väldigt fin yta som inte är vågig, det enda som känns är blåsorna och lusorna. Det är endast vid axlarna och halsen som det naturligtvis blir lite vågigt. Formen på flaskan är även lite oregelbunden och den lutar ganska betänkligt, ingen perfektion här inte. Puntelmärket är vasst och oregelbundet.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Jag tror faktiskt att den är friblåst. Den har en väldigt fin yta som inte är vågig, det enda som känns är blåsorna och lusorna. Det är endast vid axlarna och halsen som det naturligtvis blir lite vågigt. Formen på flaskan är även lite oregelbunden och den lutar ganska betänkligt, ingen perfektion här inte. Puntelmärket är vasst och oregelbundet.
          Jag förstår din beskrivning då E.B. lusorna brukar ju kännas på ytan som du säger, den är då säkerligen friblåst, axlar och hals har ju skurits med en skärsax så där brukar en viss randning synas efter verktyget,
          dom som friblåste flaskor på den tiden dom fick ju en skicklig vana att utföra detta, man kan ju undra när det gjordes många sådana av samma storlek
          hur mycket dom kunde variera i centiliter.

Varför jag undrade över puntelmärket var att det såg ut i botten som det gör när man stöter varmt glas mot en för våt formbräda,
          vattnet gör att botten blir deformerad av vattenångorna,
          det kan ju vara så på din botten fast jag hade svårt att se puntelmärket.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Vacker!
            Den skulle jag definitivt inte ställa på balkongräcket.
            Fegis

Comment

Härlig flaska. Lyckost.
              Sååå mycket blåsor.
              Hade jag inte vetat att du hämtat den på en gammal vind så skulle jag nog gissat på att den var nygjord.

Comment

Working...
              X