Warning: Undefined array key "birthday_search" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "joindate" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "privacy_options" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1
Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2
Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2
Warning: Undefined array key "lastactivity" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in .../vb5/route/profile.php on line 74
Hur har man burit och förvarat vatten? -
precis en sån (PES) - antik- & samlarforum
Jag håller på med ett projekt där jag ska formge en flaska/förpackning/behållare eller liknande för svenskt KRANVATTEN. För att fatta mig kort är tanken att påminna om vår rättighet att dricka vatten - det ska inte vara en handelsvara. Den allt ökande konsumtionen av buteljerat vatten är dessutom en stor miljöbelastning med alla transporter det innebär. Jag vill alltså hitta en form som kan representera det "fria" vattnet som kan bli ett attraktivt alternativ, gärna med en historisk berättelse.
Jag vill därför söka inspiration i olika typer av vattenbehållare från förr, gärna med svensk anknytning. Jag söker bärbara flaskor/pluntor/påstar(?) likväl som förvaringskärl, spannar, krus, kannor... Är inte direkt intresserad av Mineralvattenflaskor eller spa-dito eftersom min idé bygger på att man själv ska fylla på vatten från kranen (det ska alltså inte köpas i butelj).
Har skummat igenom en del på det här spännande forumet men vill gärna veta mer! Ni kunninga människor därute - hör av er.
Nu kan jag väldigt lite på området men det är en intressant fråga så jag tänker komma med lite fria reflekteringar om det går bra?
Vatten i äldre tider förvarades i allmänhet i stora tunnor vid långfärder till sjöss, problemet med detta var att vattnet ofta snabbt härsknade, varför man ofta gav manskap öl eller på annat sätt konserverat vatten istället. Reste man till lands så utnyttjade man i allmänhet befintliga vattendrag och rastkällor och förde inte med sig eget vatten i någon större mängd. Boningen anlade man i allmänhet i anslutning till en naturlig vattenkälla av något slag. Därför är de flesta bevarade och vederlagda vattenkärlen avsedda för kortfristig förvaring. Detta skrivet med fokus på perioden AD 1000-1700.
Kärl för att frakta och förvara större mängder vatten var huvudsakligen en tunna, av trä för de flesta, av koppar för ett fåtal. Mindre kärl att förvara vatten i har varit de vanliga lergodskrukorna av större format som användes för allehanda ändamål. När vi kommer till kärl för utskänkning av vatten så är vattenkaraffen en äldre företeelse än vad man kan tro. Enligt gamla urkunder så skall det ha serverats vatten ur för ändamålet avsedda karaffer redan i slutet på 1000-talet i England. Hur dessa såg ut vet vi dock inte. Däremot så finns det gott om de höga stengodskrus som var vanliga genom hela medeltiden för allehanda drycker över hela kontinenten. Dessa började förmodligen tillverkas någon gång omkring 900-talet på centralkontinenten och hade sin upprinnelse i äldre tradition. De inkom till Sverige någon gång kring år 1200 och användes ända in på 1600-talet, varunder de utvecklades relativt lite i utformningen annat än variationer i utbuktning och höjd, innan dess så hade vi i Norden huvudsakligen använt oss av röd- och svartgods.
För personligt bruk så finns sedan urminnes tider den infettade skinnlägeln vilken kunde ha i princip vilken form och storlek som helst, allt efter vilket djur som måst offra huden för dess tillblivelse. På 1300-talet blev det vanligare med en lyxvariant som skurits och sytts till ett mindre format och formhärdats genom sandkokning. Äldsta fyndet av en sådan skinnplunta i Norden finns från tidigt 1400-tal i Danmark.
På 1300-talet börjar även pluntor i tenn dyka upp och gränslandet mellan oljekärl och dryckeskärl i ädlare matrerial är osäkert. På 1400-talet är det dock vanligt med sex- eller åttkantiga flaskor i olika metaller för dryckesförvaring.
Flaskor i glas och sådant är något som jag har väldigt dålig koll på och är något som jag hoppas att någon av våra glada flasktokar kan fylla på med info om. De finns i alla fall ifrån 1300-talet i varierande former från groteskt vridna flaskor avsedda att hänga i slinga för personligt bruk till fyrkantiga bordsflaskor i 1600-talets tyskland. Sedan har vi ju de här ppå forumet omdiskuterade "Persian Saddle Flasks" som säkert kan ha innehållit Gud vet vad, men som i alla fall användes på 1700-talet.
Så, det var en salig blandning av spridda bitar information som jag snappat upp genom åren med lajv- och samlarintresse. Jag kan inte gå i god för hur mycket av allt som är vetenskapligt vederlagt och så men det här är sådant som är accepterat i lajvsällskap och de kan vara ett ganska kräset pack.
För ditt ändamål så tycker jag ändock att en sekelskiftesmodell av en traditionell vattenflaska i glas med tillhörande dricksglas torde vara ett lämpligt val. Gärna med ett nationalromantiskt motiv om du vill få en svensk betoning. Lätt att fylla på med vatten ifrån kranen och användbar även för nutidens människor.
Stort tack för din info! Den var kanon.
Jag funderar för tillfället på att ta lite inspiration från s.k. Pilgrimsflaskor, tycker mig ha hittat många flaskor/pluntor/behållare som har lite av en dylik "droppform" vilket såklart också symboliserar vatten.
Är Pilgrimsflaska samma som Persian Saddle flask?
Ok tack. Jag börjar så sakteliga få grepp om de olika arterna i flaskdjungeln...
Appropå Saddle Flasks - någon som vet varför de ser ut som de gör i botten? (Är det ytterligare en öppning eller vad?)
Comment