Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friblåst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det enda jag kan ta gift på Äjth, är att din kula inte är en skomakarkula.
    Det finns inget som talar för att så skulle vara fallet.

Ingenting i litteraturen visar på sådan storlek eller utformning.
    Saxat ur Lyskulan eller skomakarkulan ett bidrag till belysningens historia, Ernfrid Jäfvert, sid 169
    Bifogade filer

Comment

Som en igel biter jag mig fast ;-) men böjer mig för denna svenska info.litt som Kallin vänligt delar med sig av. Tack! Dock; några Eda gravkulor har jag sett där halsen är kortare, rak och saknat pålagd "krans". Vad gäller flaggkulor har jag svårt att se vad denna "krans" kring halsen skulle tjäna till?! och varför halsen är smalare vid kulan och sedan mynnar utåt om det inte vore för att att förhindra att kulan gled iväg vid upphängning. Om nu denna inte är svensk kan den ju vara från ngt näraliggande europeiskt land. Inte är det väl omöjligt?? Som Gravkula skulle den ganska snart ligga i kras då väggarna är så tunna och satt på en flaggstång skulle den oxå där lätt kunna krascha. Jag kan inte se några som heslt spår av att den skulle varit försilvrad heller.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tur med Trädgårdskula

Ja detta viste jag inte i dag på morgonen!!
        Stannade i Fåglavik på ett ställe, och frågade om jag fick titta på derasTrädgårdskula,dom var inte från trakten, men bodde här,
        den fick vi från det där stället, och pekade! vi städade där när dom flyttade,
        vi vet inget om vad detta är,
        jag berättade om Glasbruket hur det låg till, en äldre glasarbetare hade bott i detta hus, och kulan blivit kvar,
        jag kommer och fotar den senare, sade jag,det går bra!
        10 min senare knackar det på dörren, jag öppnar, på altanen står paret med kulan, jag blev klart förvånad, är ni här med kulan sa jag, ja det är klart att du skall ha den, vi har inte jobbat på Fåglaviks Glasbruk!
        Min första kula av äldre typ!

40cm med tapp x 30cm bred, försilvrad klarglas!

En lycklig Hirvi!!
        Bifogade filer
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Grattis Hirvi ! Sådana här solskens berättelser blir man glad av att läsa Mkt kul att kulan hamnade hos dig som värdesätter den och vårdar den ömt !
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
            Grattis Hirvi ! Sådana här solskens berättelser blir man glad av att läsa Mkt kul att kulan hamnade hos dig som värdesätter den och vårdar den ömt !
            Ja du Björn L, det var mycke kul detta!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Grattis Hirvi.
              Ser oerhört läckert ut.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Grattis Hirvi.
                Ser oerhört läckert ut.
                Tackar!
                Bilden blev så liten, jag är kass på det där!
                Hirvi

Comment

Här är den lite större.
                  Bifogade filer

Comment

Och jag provar igen
                    Hirvi
                    Bifogade filer

Comment

Jättefin historia, tänk så rara människor det finns. Nu är jag oxå helt på det klara med vad min kula är. Jag har den oxå på ett trebensställ men min står upp f.n. Underbart med sån här information och bilder till. Tack Hirvi.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Jättefin historia, tänk så rara människor det finns. Nu är jag oxå helt på det klara med vad min kula är. Jag har den oxå på ett trebensställ men min står upp f.n. Underbart med sån här information och bilder till. Tack Hirvi.
                        Trevligt att ha dig med Äjth!
                        Ja man blir faktiskt häpen när folk tänker så,
                        att det är klart du skall ha den, du som jobbat där! (man blir svettig)
                        Hirvi

Comment

Jag har två kulor med "fot" som jag inte klurat ut varför de ser ut som de gör. Båda skall vara tillverkade på Liljedahls glasbruk enligt säkra källor. En har jag ståendes i mitt föräldrahem. Den är blåst i ofärgat glas och är försilvrad invändigt. Den kulan har en diameter runt 40 cm och är således ganska stor. Den kommer ursprungligen från släktingar på min mormors sida och har fungerat som innomhus prydnad. Sen har jag även en kula blåst i brunt (!) glas som har guldförgyllning innuti. Den har jag köpt privat för 300:- hos ett äldre par vars släkting sålde smör,mjölk och ost på Liljedahl runt sekelskiftet 1900. Släktingen hade bott några kilometer från Liljedahl men dagligen promenerat dit för att sälja sina produkter. Oftast fick hon betalt i glasföremål. Men just denna hade hon tydligen köpt eftersom man hade länge haft en liten handskriven lapp från damen där det stog att den var inköpt på Liljedahls glasbruk år 1899. Tyvärr hade lappen nyligen blivit bort städad när jag köpte kulan men jag har namnet på hon som en gång köpte den samt vet var hennes lilla torp stog. Jag har även besökt platsen där torpet låg. (numera rivet) Kulan liksom foten är bara enkelt avskränkta varvid de inte har något puntelmärke pga detta. Jag har även en gång tidigare sett en silver kula med foten bevarad i ett gammalt hem i Liljedahls trakten. Men denna i brunt glas och "guld" invändigt har jag aldrig sett eller hört talas om tidigare. (Småkulor avsedda för julgranen däremot har jag sett några få)
                          Bifogade filer
                          Last edited by Björn L; 2007-06-05, 12:06.

Comment

Har en likadan med guld inuti och har fått det sagt att de kallas skvallerkulor och skulle placeras i trädgården. Har även sett liknande med lägre ben som har namn på, skulle placeras vid gravstenen. Här i trakten kommer nog de flesta från Hammars glasbruk.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har även en gardinstång tillverkad med den guldfärgen inuti, men det går inte att hänga gardiner i den då viker den sig. Troligen också tillverkad vid Hammars glasbruk då den inköptes på auktion i Askersund.
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Man får tacka för den intressanta infon om att även Hammar kan ha gjort dessa ! Gardinstången skulle vara kul att få se om du har möjlighet att ta en bild vid tillfälle !

Comment

Working...
                                X