Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mineralvattenfabriken Gevalia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mineralvattenfabriken Gevalia

Fann en fin flaska med etikett: "Mineralvattenfabriken SOCKERDRICKA, GEVALIA GEFLE "VARUMÄRKE". När fanns detta bryggeri osv. Kan inte lägga in bild ännu då jag inte får låna barnens datorer och min totalt stannat. sa syga upp i ottan o smyglåna...
    Last edited by Rubus Arcticus; 2010-02-25, 19:10.

Menar du: Gefle Förenade Bryggerier AB även kallat Gävlebryggerier?.
    Gevalia är latin för Gävle.

Comment

Detta är vad jag har hittat om denna fabrik i Gävle:
      Gevalia har också varit namnet på en mineralvattenfabrik i Godtemplarhuset vid Södermalmstorg. Mineralvattenfabriken ägdes av Ångbryggeriet.

Comment

Här kommer bilder på flaskan. Den är snurrad i formen (vet inte om det syns på bilderna)? Inga årtal eller annat, förutom etiketten.
        Bifogade filer
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Oj! Så bisarrt! För några veckor sedan, ungefär 20 februari i år hittade jag en likadan flaska uppe på vinden, precis under taket. Min flaska är dock ljusblå men formen är den samma och texten likaså. Jag började idag putsa upp den lite, och skulle surfa efter vad det kunde vara, så hittade jag detta forum. Det här huset är byggt 1903, och jag chansar på att flaskan är ungefär från då, det verkar vara en sådan grej som takläggarna lämnat efter sig som minne.

Comment

Jag frågade Ulf Ivar Nilsson om fabriken, och han svarade såhär:

"Jodå, jag känner till mineralvattenfabriken Gevalia och nämner den också i min bok "Njutningarnas Gävle". Fabriken startades troligen runt 1900 och köpte 1909 upp av Gävle Ångbryggeri och levde vidare i många år i moderbolagets lokaler i korsningen Nygatan/ Västra Vägen (där Skattehuset nu ligger)

Om namnet Gevalia skriver jag så här i samma bok, apropå kaffet med samma namn:

"I dag låter namnet både originellt och trevligt men på den tiden (1920-talet) var det tecken på en nästan ofattbar fantasilöshet att låta en produkt från Gävle heta Gevalia. Under det föregående halvseklet hade marknaden översvämmats av varor som uppkallats efter stadens latiniserade namn. Så nu fanns det redan båtmotorer och ficklampor och pjäxor och cyklar som hette Gevalia. Plus en tidning, en frimurarloge, en mineralvattenfabrik, en begravningskassa och en taktfast marsch. För att bara ta några exempel ur högen."

/Ulf Ivar"

Så våra flaskor är från mellan 1900 och 1909

Comment

Working...
            X