Kan detta vara en dansk flaska tro? Tredelad form och trevlig massa. Märkt med "P" i botten. Någon som vet vad detta står för eller något annat om flaskan. Storleken är en hela.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spritflaska märkt P
Collapse
X
-
Eller Pruttare..........kunde inte heller hålla migUrsprungligen postat av harley Visa inlägghar du inte sett sällskapsresan E.B det betyder ju prit
nä jag vet inte kunde bara inte låta bli

Comment
-
Är det P.et som gör att du tror den kan vara dansk?Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggKan detta vara en dansk flaska tro? Tredelad form och trevlig massa. Märkt med "P" i botten. Någon som vet vad detta står för eller något annat om flaskan. Storleken är en hela.
Comment
-
Nej, det är det inte, det är mer en allmän känsla, men den kan lika gärna vara från annat land.Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggÄr det P.et som gör att du tror den kan vara dansk?
Comment
-
Viska inte så.Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggKan det vara Pukeberg
DG
Jag har precis skottat mej ut till friggen och kollat bottnarna på mina wiskymodeller men ingen ser ut som den här.
Mina har den här botten.
Comment
-
Pukeberg blåste buteljer från starten 1871 till slutet av 1870-talet då man övergick till belysningsglas.
(Kan flaskan vara så gammal???)
Perstorp, anlagt 1914, har huvudsakligen blåst flaskor för ättiksfabriken.
(Det innebär väl att de kan ha blåst andra flaskor också.)
Petersvik, anlagt 1897, blåste småglas fram till 1898 då driften las ner.
(Vet inte om flaskor räknas till småglas.)
Info från "Försök till register över svenska glasbruk"
av Edvard Strömberg 1932
Comment
-
Jag skall läsa i skriften Pukebergs glasbruk 1871-1946 Det står någonstans där att man gjorde olika flaskor. LS hade en fråga om en flaska med P under men det var inte en spritflaska. Jag kommer inte ihåg vad han kom fram till, men jag läste ur skriften
(alltså den ovan omnämnda) för honom för mycket länge sedan. Får se vad jag hinner i kväll.
DG
Comment
-
Titta här, en flaska med en slira i glaset.
Comment
-
Och här nämns en flaska med P på bröstet som en eventuell Perstorp.
Comment
-
Hittade du något spännande i skriften? Men 1870-tal känns tidigt för denna flaska.Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggJag skall läsa i skriften Pukebergs glasbruk 1871-1946 Det står någonstans där att man gjorde olika flaskor. LS hade en fråga om en flaska med P under men det var inte en spritflaska. Jag kommer inte ihåg vad han kom fram till, men jag läste ur skriften
(alltså den ovan omnämnda) för honom för mycket länge sedan. Får se vad jag hinner i kväll.
DG
Comment
Comment