Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spritflaska märkt P

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spritflaska märkt P

Kan detta vara en dansk flaska tro? Tredelad form och trevlig massa. Märkt med "P" i botten. Någon som vet vad detta står för eller något annat om flaskan. Storleken är en hela.
    Bifogade filer

har du inte sett sällskapsresan E.B det betyder ju prit nä jag vet inte kunde bara inte låta bli
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
      har du inte sett sällskapsresan E.B det betyder ju prit nä jag vet inte kunde bara inte låta bli
      Eller Pruttare..........kunde inte heller hålla mig

Comment

Mätte volymen, den rymmer 70 cl precis till halsens början. Prit och pruttare stämmer ju bra in eller varför inte pilliknarkare.
        Last edited by E.B.; 2010-02-23, 07:57.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Kan detta vara en dansk flaska tro? Tredelad form och trevlig massa. Märkt med "P" i botten. Någon som vet vad detta står för eller något annat om flaskan. Storleken är en hela.
          Är det P.et som gör att du tror den kan vara dansk?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Är det P.et som gör att du tror den kan vara dansk?
            Nej, det är det inte, det är mer en allmän känsla, men den kan lika gärna vara från annat land.

Comment

Kan det vara Pukeberg
              DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Kan det vara Pukeberg
                DG
                Viska inte så.
                Jag har precis skottat mej ut till friggen och kollat bottnarna på mina wiskymodeller men ingen ser ut som den här.
                Mina har den här botten.

Comment

Pukeberg blåste buteljer från starten 1871 till slutet av 1870-talet då man övergick till belysningsglas.
                  (Kan flaskan vara så gammal???)

Perstorp, anlagt 1914, har huvudsakligen blåst flaskor för ättiksfabriken.
                  (Det innebär väl att de kan ha blåst andra flaskor också.)

Petersvik, anlagt 1897, blåste småglas fram till 1898 då driften las ner.
                  (Vet inte om flaskor räknas till småglas.)

Info från "Försök till register över svenska glasbruk"
                  av Edvard Strömberg 1932

Comment

Spännande tankar ni förmedlar.... Finns det några skrifter eller liknande över vilken typ av flaskor som producerats vid tex Pukeberg?

Comment

Jag har inget om Pukeberg.
                      Vi får se om Lasse har något mer att förtälja.

Comment

Jag skall läsa i skriften Pukebergs glasbruk 1871-1946 Det står någonstans där att man gjorde olika flaskor. LS hade en fråga om en flaska med P under men det var inte en spritflaska. Jag kommer inte ihåg vad han kom fram till, men jag läste ur skriften (alltså den ovan omnämnda) för honom för mycket länge sedan. Får se vad jag hinner i kväll.
                        DG

Comment

Titta här, en flaska med en slira i glaset.

Comment

Och här nämns en flaska med P på bröstet som en eventuell Perstorp.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Jag skall läsa i skriften Pukebergs glasbruk 1871-1946 Det står någonstans där att man gjorde olika flaskor. LS hade en fråga om en flaska med P under men det var inte en spritflaska. Jag kommer inte ihåg vad han kom fram till, men jag läste ur skriften (alltså den ovan omnämnda) för honom för mycket länge sedan. Får se vad jag hinner i kväll.
                              DG
                              Hittade du något spännande i skriften? Men 1870-tal känns tidigt för denna flaska.

Comment

Working...
                              X