Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ab sprit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ab sprit

Hittade igår fem 1 liters spritflaskor med skruvkork där de var märkta med AB Vin o Sprit i glaset. Jag fastnade för dem, men vet inte vad jag skall ha dem till.
    Men Fem kronor styck och utan en skråma, Kanske borde jag slå till,

Aktiebolaget Spritcentralen grundades 1917 och kom senare att kallas AB Vin & Spritcentralen. Detta namn behölls fram till fram till 1989 då man bytte namn till Vin & Sprit AB (V&S). På 1970-talet lanserade V&S, ABSOLUT VODKA till U.S.A, vilket blivit företagets största succé. 2007 gick Regeringen med Reinfeldt i spetsen ut med att Vin & Sprit skulle säljas på auktion som en del av den pågående privatiseringen av statliga företag. 2008 tillkännagavs att den franska spritkoncernen Pernod Ricard lagt det vinnande budet. V&S Group tillhör nu Pernod Ricard vilken efter köpet blev världens näst största vin- och spritföretag.

Min svärfar har jobbat på V&S i många år, och vissa Absolut Vodka flaskor och glas har en ganska stor samlarmarknad. Beträffande flaskorna du sett, borde de vara senare än 1989, med tanke på märkningen. Men vad vet man, kanske även dessa blir samblarobjekt i framtiden, många av flaskorna har säkert åkt till glasåtervinningen. Om inte annat är de ju ett stycke svensk sprithistoria.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Aktiebolaget Spritcentralen grundades 1917 och kom senare att kallas AB Vin & Spritcentralen. Detta namn behölls fram till fram till 1989 då man bytte namn till Vin & Sprit AB (V&S). På 1970-talet lanserade V&S, ABSOLUT VODKA till U.S.A, vilket blivit företagets största succé. 2007 gick Regeringen med Reinfeldt i spetsen ut med att Vin & Sprit skulle säljas på auktion som en del av den pågående privatiseringen av statliga företag. 2008 tillkännagavs att den franska spritkoncernen Pernod Ricard lagt det vinnande budet. V&S Group tillhör nu Pernod Ricard vilken efter köpet blev världens näst största vin- och spritföretag.

Min svärfar har jobbat på V&S i många år, och vissa Absolut Vodka flaskor och glas har en ganska stor samlarmarknad. Beträffande flaskorna du sett, borde de vara senare än 1989, med tanke på märkningen. Men vad vet man, kanske även dessa blir samblarobjekt i framtiden, många av flaskorna har säkert åkt till glasåtervinningen. Om inte annat är de ju ett stycke svensk sprithistoria.
      Tack Simco för ditt svar, åker nog för att köpa dem.

Comment

Hallå Simco, Hälsa svärfar och gratulera. Annonsbyrån Carlsson&Broman som tog fram designen för Absolut, koncepet och de inledande kampanjerna ville ha någon futtig % av försäljningen i arvode men V&S sa nej. Det kan Pernod vara glada för. Flaskorna har nog alltid haft samma form, däremot har annonserna varierat med samma tema, kanske det bästa som gjorts i svensk reklamhistoria. Många av mina vänner samlar på annonserna och det finns en bok med samlade verken : Absolut Book, tror jag den heter. So long...

Comment

Är du säker på storleken? Jag får inte ihop det med märkningen. Är det literflaskor borde de vara betydligt äldre eftersom det i sverige sedan länge är 75 och senare 70cl som är största storleken.
          Men specialare har det alltid funnits och de kan ju också vara ämnade för utlandet.

Comment

Dessa hellitrar fasades ut under 1950-talet, i samband med och efter motbokens avskaffande (utan samband annat än en allmän modernisering hos V&S).

De flesta svenska brännvinssorter, inklusive vissa härtapade cognacsortrer, Eau de vie, svensk gin, rom mm tappades på dessa hellitrar fram till ca 1955.

Ett tag fanns det samtidigt hellitrar, 75 cl, halvlitrar, 25 cl (som var den egentliga 'kvartingen'), 37 cl och små 18 cl, punsch, vissa likörer och några starkviner.

Ordningen med 75 och 37 cl-storlekarna är anglosaxisk och kommer från gallonsystemet där 75:an är en femtedel och 37:an en tiondel.

Comment

1 litersflaskor tappas fortfarande för exportmarknaden.
              Skulle vara jättekul att se flaskorna Rubus! så vi får se om de är äldre eller nyare.

Det är riktigt Kim att den massiva lanseringen av ABSOLUT blev en dundersuccé av stora mått! Och är fortfarande. Flaskan var tänkt att likna gamla medicinflaskor, hm, sprit=medicin. Texten ABSOLUT VODKA, Country of Sweden, har även satt Sverige på kartan hos många Amerikaner. När jag pluggade ett år i U.S.A. i mitten på 90-talet, kommer jag i håg att det de flesta Amerikanerna förknippade Sverige med var: blonda tjejer, Volvo (världens säkraste bil) och ABSOLUT VODKA. Reklamen fanns överallt. I bland fick man även höra att vi skulle vara kända för ost och klockor också Ca 95% av ABSOLUT-flaskorna tillverkas fortfarande vid Limmareds glasbruk.

För den som är intresserad finns Vin & Sprithistoriska museet + ett antal böcker.

Comment

Simco, vet du vem som gör 1-litersflaskorna? Vi (Limmared) tillverkar de flesta av V&S standardspritflaskor men inga större än 75cl ,förutom absolut.
                Last edited by Legion; 2010-01-23, 00:12. Anledning: förtydling

Comment

Jag hoppas de finns kvar, för då åker jag och köper dem. Vart osäker på märkningen nu , Det var nog Aktiebolaget Spritcentralen (efter genomgång av hårddisken)
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Den här flaskan eller karaffen som alla säkert har sett tidigare kan väl kappast vara beställd av Vin & Sprit. Fick den i present för många år sedan som en kul grej. "Hembrant"...? Med stavfel och allt skall den dessutom vara "hand made" för det står det i botten men skarvarna går hela vägen upp som synes. Men blank och fin är den. Tja, jag kom nog utanför ämnet nu är jag rädd.

Olle
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Simco, vet du vem som gör 1-litersflaskorna? Vi (Limmared) tillverkar de flesta av V&S standardspritflaskor men inga större än 75cl ,förutom absolut.
                      Hej!
                      Vet tyvärr inte vem som gör 1-litersflaskorna.
                      Aalborg Akvavit finns i 1-litersflaskor att köpa i tax free när man åker utomlands. Kan försöka kolla med svärfar om han vet. Får se om Rubus får tag i flarrorna så att vi får se om de är nyare eller äldre modell.
                      Mvh Simco

Comment

Dom öppnar igen på Onsdag, skall vara där vid Tio, för att se om de är kvar.

Comment

Handlar det om vanliga s k "helrör" som jag kallar dem, så fanns de kvar på Systembolaget fram till 1958 (enligt en uppgift i Systembolagets kundtidning för ett antal år sedan).

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                            Dom öppnar igen på Onsdag, skall vara där vid Tio, för att se om de är kvar.
                            Nu var det ju tyvärr stängt just denna vecka, Öppnar på Onsdag v 5.

Comment

Jaha, nu var man där vid öppningsdags och fick se att de byggt om totalt samt att jag fick meddelandet - Flaskorna ? Ja dem har vi slängt. Ut i kontainern en hade klarat sig. Så här är lite bilder på den som lovat. Uppmätt till 1 Liters flaska, Försökte fota botten utan något lyckat resultat men där är Tre * runt ett S, samt som ni säkert ser är botten väldigt ojämt fasad inuti. Väntar med spänning.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X