Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora, delvis munblåsta flaskor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stora, delvis munblåsta flaskor

Egentligen inte så särdeles intresserad av flaskor föll jag först för den form och färg som framgår av de första bilderna. Denna är c:a 42 cm hög. Såvitt jag förstår är den formblåst c:a 2/3 upp och resten munblåst, möjligen vid 1800-talets mitt.

Den andra, 5 liters, lockade inte minst med sin 5:a (på femte våningen) och även här uppskattar jag såväl färg som form. Denna är c:a 38 cm hög och har puntelsår. Inte en susning om ålder eller annat...

Den tredje, slutligen... damejeannen är c:a 53 cm hög. Skarpare i den gröna färgen och i en form jag absolut inte tycker är vacker. Men... Efter att de första väckt mitt intresse och nyfikenhet så gick den inte att motstå. Och ett slags ful charm kan jag inte låta bli att tillskriva den.

Jag vill så klart veta så mycket som möjligt om dessa.

M.v.h.
    Bifogade filer

Och så resten av bilderna...

M.v.h.
    Bifogade filer

Comment

Tjusig flaska!

Comment

Tack!

Nu har jag verkligen inte plats för "nyväckta intressen", i synnerhet inte i detta format, men jag inser att det kan bli svårt att låta bli. Personligen uppskattar jag flaska nr 1 bäst, vilken åsyftar du?

M.v.h.

Comment

Trevliga är dom, jag tror att åldern på dem är ungefär som så här.

Nr 1 är nog runt 1900 +/- några år.
          Nr 2 är kanske ifrån slutet av 1800-talet och möjligen dansk/engelsk.
          Nr 3 är nog början av 1900-talet.

Comment

Ursäkta... läste ditt svar direkt men åminde mig först nu att jag inte tackat för detsamma. Så... Tack!

Comment

Working...
            X