Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen hittad..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Äntligen hittad..

Jag var och letade i mina lådor efter just denna ,vad jag tror är en vattenkaraff.Tycker i min enfald att den har ett härligt formspråk i all sin enkelhet.Härlig klar glasmassa med lite orenheter och luftbubblor.....Slipad puntel.

Vad finns att säga om denna lilla raring,kan man härleda den till något bruk,eller kanska den inte är Svensk ?

Ytters tacksam för varje ledtråd.

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Vet inget om din karaff men vet att jag gillar den

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
      Vet inget om din karaff men vet att jag gillar den
      Det glädjer mig,att du tycker om den.Alltid lika roligt att kunna visa små enkla ting som i mitt ibland konstiga tycke är stilrena,enkla men har "nått visst " i sig.

Comment

Jag känner inte heller igen den men vid en snabb jämförelse i några priskuranter från förra sekekskiftet så verkar karaffer av denna typen mest vara till för punsch eller vin så vatten kan man nog utesluta.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Jag känner inte heller igen den men vid en snabb jämförelse i några priskuranter från förra sekekskiftet så verkar karaffer av denna typen mest vara till för punsch eller vin så vatten kan man nog utesluta.
          Oj,vad trevligt att höra,men brukade inte karaffer ha en slipad propp att sätta i en slipad mynning ?
          Var tror du Legion, om bruk och ålder,du skriver förra sekelskiftet,vilket jag själv har en stark känsla av,utan att veta.Novis som jag är......

Stort tack för din hjälpsamhet.

Comment

Din karaff ser ut att vara lätt inslipad i halsen så propp har den nog haft.
            Ursprunget är inte lätt att gissa, åldern ligger nog omkring 100år.

Comment

Jag lägger mig helt.Som du skriver är halsen,mycket lätt slipad och är nu helt säker på det som du skriver,har kollat med dom proppar jag har,men ingen har passat exakt.Vilket man inte kan begära.

Men det mest intressanta är att du såg att "mynningen" var svagt slipad,på mina dåliga bilder............När jag själv tittar med kraftig förstoring,så framgår det helt klart att halsen är "lätt" inslipad.
              Verkligen trevligt att få "bevis" för det jag trodde var en vattenkaraff var fel,hur ska en propp från tiden se ut ? Du skrev att du har priskuranter från tiden.

Har du möjlighet att scanna av någon eller några bilder ur dina priskuranter där man kan se hur "objektet" såg ut ? ?

Comment

Jag har ingen möjighet till det nu men de karaffer jag sett som påminner om din i formen har vanliga facettslipade proppar eller helt släta och lite spetsiga till formen.

Comment

Jag bugar och tackar så länge för all den intressanta information som kommit,hitills....!
                  Väntar som vanligt på mera information,fakta och all vetskap,som finns i detta forum.

Bästa hälsningar.

Comment

Working...
                  X