Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

James Keiller,glas från ostindiefararen "Götheborg"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: James Keiller,glas från ostindiefararen "Götheborg"

Rotade i mina lådor efter en liten pryl....då fick jag se denna lilla,lilla skönhet.
    Den kommmer från Keillers dykningar när förra seklet var ungt.

Den lilla flaskan har fått härliga iriseringar,så det tydet på att den fått ljus på sig under alla sekel den legat på botten.Jag har även en liten bit Tutanego och en liten bit te från samma dykning.

Proveniens finns för allt,och det gör det mycket spännande för mig.Kanske för er läsare också.......

Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Absolut att det måste finnas någon som är och har intresse av glas av denna typ.Sedan att ingen har intresse av Tutanego och en liten bit te ,det kan jag förstå .

Kom igen och kommentera denna lilla flaska,samt att den är iriserad . Det är väl inte så vanligt ?

Bästa hälsningar.

Comment

Visst är det spännande Wivi. Nog skulle jag vilja äga ett dylikt glas om det vore möjligt. Vilken storlek har din flaska och vad var det tänkt att den skulle användas till? Så här gammalt glas har jag nog inte hållit i handen.

Comment

Visst är det spännande.....den är ca:11-12 cm hög. Vad det har varit i den är jag inte rätt person at svara på.Det är bara att låta fantasin flöda...........

Men visst är den vacker, med sin iriserade glans......

Med bästa hälsningar

Comment

Den ser formmässigt ut som en apotekflaska, som de ser ut på 1600- och in i början av 1700-talet.
          Ovanligt färg dock, vet inte om det har med iriseringen att göra - det ser ut som sand på flaskan - har den blästrats under tiden på havsbottnen? Kan inte minnas om jag sett något sjöfynd i verkligheten...

Comment

Hej FBQ !
            Jag har kollat lite närmare på den lilla flaskan,jag kan inte så mycket om glas.När man tittar noggrant, så ser det ut som sand.Men känner man eller "river" med en nagel,så känns ytan lite ruggad. På motsatt sida som iriseringen finns är glasmassan helt klar och vacker,förutom lite normala orenheter i glaset från denna tid.Så min gissning är att den,som du säger har blästrats av finkornig sand.Jag antar att flaskan har varit fylld med sand,beroende på den irisering den fått under alla år på botten.......När jag åter tittat och fotar av mynningen och dragit upp förstoringen 400-500 gånger finns det spår av vad jag tycker ser ut som kork.Kan det vara möjligt efter alla år i djupet ?Hittade även ytterligare en iriserad fläck på halskragen,dock mycket lite.

Bästa hälsningar.

Comment

Working...
            X