Är denna flaska handgjord? Kan man utläsa något om dess ålder och ursprung? Jag hittade den på en loppis, gick förbi den flera gånger, men kunde till sist inte motstå den...
Ja, den är handblåst i form. Ser ut som en typisk brännvinsflaska, halvliter?
Om jag har fått rätt uppgifter tillverkas de här med stucken botten ungefär 1880-1920.
Om du tillåter FBQ
När vi pratar om stucken botten, jag vill ha den som på min bild
där botten tryckts upp med ett vassare föremål,
på flaska sitter kullen på formbotten och bildas under blåsningen.
Hur det är med det gröna glaset som frågas
vet kanske FBQ.
Hirvi
Bifogade filer
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Hirvi beskriver bra om stucken botten - de här gamla buteljerna brukar alltid ha en rund ring med ingröpning i den instuckna botten, som om man stuckit botten med ett ihåligt järnrör. Jag tror att det är precis vad man gjort och att det är en puntel man använt.
Lite senare handblåsta flaskor har oftast en blåst syffel, då är ingröpningen en del av formen - men då är inbuktningen helt jämn. Har inte så mycket i flaskväg här i Stockholm, men alla fall en liten ljusgrön, som troligen är för conjak.
Det är annars inte helt enkelt. Som jag förstått det är de mera isblåa för punsch (gjordes också särskilda med sigill för punsch), ljusgröna för conjak, lätt blåtonade för brännvin, medan bruna och mörkgröna kan vara för vin men också för andra spritdrycker. Fast när man sedan tittar på bevarade etiketter verkar det inte riktigt vara så enkelt.
Letade efter min flaska men vet inte riktigt vart jag gjort av den - där är botten stucken. Letade alla fall upp bilden från datorn som jag tagit på den förrut.
Tycker det ser ut som plopps flaska har en botten som är stucken.
Har fått för mig utifrån det jag läst att handblåsta brännvinslitrar (eller 1/2, !/4 eller andra storlekar) med stucken botten är från 1880-1920 medan de med blåst syffel är från 1920-1930/35, det verkar ungefär stämma med vad jag sett i sopgropar men är inte helt säker på att det är så enkelt.
Det namn jag hört på upphöjningen i botten - när den inte är uppstucken. Hirvi kanske vet
Tror att jag fått namnet från Glasboken, så jag får väl kolla där, om inte Hirvi eller någon annan kan svara på om det är ett allmänt använt begrepp.
Man har ju sett på gammalt glas där stucken botten går långt in (upp) i glaset
som en smalare pip, när glaset puntlades då, , det gjorde ju att punteln
gick lätt att knacka loss, det blev ju som en ring runt där glaset var stucket.
Hirvi
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment