Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dala-Antiken ( fynd??? )

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dala-Antiken ( fynd??? )

Ja då är man nyss hemkommen från mässan som jag tycker höll en bra klass, köpte tre glasföremål i mitt tycke milt sagt charmiga.Den första med två hänklar i brunfärgat glas hade ett högt pris från början men ju längre mässdagen gick blev det billigare, precis innan hemfärd slog jag till och fick det till ett pris som var överkomligt.Jag kunde inte lämna kvar den där för jag tror att den är ganska unik??? vad kan det vara, jag gissar på en välkomma eller en potta vad tror ni??? Det lilla gröna supglaset tror jag kan komma från Värmeland du sköna men jag vet inte säkert för färgen ser lite för ljus ut, detta fick jag också pruta lite på, det tredje vet jag ej ålder på men jag köpte billigt pga.jag gillade färg och form, men kan vara av modernare slag.
    Bifogade filer

Hänkelskålen är fin, men den mangler lock som norsken skulle sagt. 4900 skulle jag få den för initialt, men jag var ej intresserad, tycker det är för dyrt.

Den gröna supmuggen tror jag är ett rastarbete som inte är speciellt gammalt.

Den blå tror jag är ny.

Comment

4900.- var ett skall vi kalla det inavels pris. Säljaren måste hållit sig "till den inre kretsen" och inte haft någon hum om vad övriga välden har att erbjuda.

Comment

Med sådana priser är det inte konstigt att dessa "lättillverkade" prylar står högt upp på förfalskarlistan.

Comment

Jag har sett ett brunaktigt glasobjekt förut som i form och glasmassa liknade denna, men den hade inte ngt.lock och bara en hänkel och den var helt slät på utsidan.Priset som han begärde 4900 var på tok för dyrt men den blev mycket billigare under mässans gång. Det gröna supglaset köpte jag inte som ett tokgammalt glas utan kanske mitten av 1800?priset förhållande till charmen var i mitt tycke helt okey. Det blåa är nog 60-70 tal men för 50 spänn inte mycket att bråka över troligen Höglund?Kallin du skrev att den saknade lock??? hmm.. ja kanske men jag skulle vara förvånad om denna haft en, eftersom överkanten är så ojämn hur fick dom locket att passa in utan en massa luftrum.Om inte kanten på locket var överfalsad???

Comment

Det är ingen tvekan om att din skål är bra. Jag tycker den är ruskigt bra.
            Huruvida det varit ett lock eller inte kan man diskutera. Jag nämnde för Sten att jag trodde den haft lock, han sa som du gjorde att den sneda kanten tydde på att så ej var fallet.

Comment

Om du tittar på denna bild så förstår du hur ett lock kan se ut. I detta exempel så spelar den ojämna överkanten ingen roll. Locket tillverkades först, därefter gjordes skålen för att passa till locket.
              Bifogade filer

Comment

Några tydligare schematiska bilder.

På den första ser man tydligt hur locket är utformat.

Den andra bilden visar en smörask i waldglass som saknar lock
                Bifogade filer

Comment

Bilden du visar på smörasken i waldglass ser ju ungefär ut som denna med/utan lock, det kan man diskutera troligen har väl båda sorterna tillverkats.Kallin såg du sigillflaskan hos Stig? i sigillet stod IH, frågade stig och han trodde med största sannolikhet på Johannisholm flaskan kom från dom trakterna.

Comment

Kan inte sigillflaskor.

Men jag noterade att sigillet var ditlimmat över ett hål i flaskan.
                    Jag vet en rutinerad glashaj som köpte en Biörknäs som hade en sådan skada.
                    Snacka om att han blev gramse när han fick reda på det.

Comment

Ja det var en otroligt dålig ditlimning av sigillet, och precis vid sidan om sigillet var det en spricka genom glasytan, men det är ju väldigt intressanta historier om hur skadan och sigillet har uppkommit, finurligheten bland handlarna måste man hylla. Själva mässan var helt okey i mina ögon, denna mässan ska ju försöka ta över både Sätra brunn och kanske Tällbergsmässan men det får väl tiden utvisa. Såg att en del handlare hade sålt förvånansvärt bra medans en del inte något??? kan det bero på priset?, objektens tillförlitlighet?, eller att utställaren är helt likgiltig om han/hon överhuvudtaget vill sälja något?.

Comment

Såg att skålen var i ropet igen. Om inte så är den onekligen snarlik. Trevlig är den i varje fall. Tror mig sett något liknande på Värmlands museum, men bilderna är hemma. Skall jämföra med dem.

Comment

Hittade bilderna från Värmlands museum.
                          Syns dåligt på etiketten, men den är inlämnad från Bromö.
                          Click image for larger version

Name:	bromo2.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	522396Click image for larger version

Name:	bromo1.jpg
Size:	33,0 KB
ID:	522394Click image for larger version

Name:	bromo3.jpg
Size:	27,4 KB
ID:	522395

Comment

Det ser ju mycket bra ut i sitt utförande, Bromö startade 1803 ja,
                            sedan vet jag inte hur dom skrivit på lappen.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den är inlämnad av en Bromander 1912 å Bromö
                              Tidig inlämning till museet alltså. Kommer inte ihåg vad det står där emellan.

Comment

Working...
                              X