Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor och gammal flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor och gammal flaska

Den här flaskan finns hos en kusin och jag blev nyfiken på den, ålder och kanske ursprung och annat som kan vara kul att veta! Den är 27 cm hög och 21 bred och 14 tjock.
    Söffe
    Bifogade filer

Nu är jag en nybörjare inom flaskor men jag tycker ändå denna flaska är riktigt härlig och ser " väldigt gammal" ut.
    Hoppas du snart får lite info från de mer vetandes här.

Comment

Trevlig flaska söffe ! Eftersom den har en ganska enkel regalin/glasmassa samt har tillplattade sidor så tycker jag utifrån dina fina bilder att det "luktar" 1700 tal om den. Att lista ut var den är gjord blir nog lite svårare eftersom många bruk blåst liknande (även utanför Sverige) Möjligen att fyndplatsen kan ge en liten vink om ursprunget. Sk ballongflaskor(klotflaskor) som flasktypen ofta kallas blåstes en bra bit in på 1800 talet,men jag skulle bli förvånad om inte denna är från 1700 talet med detta utseendet. Mvh Björn L
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
        Trevlig flaska söffe ! Eftersom den har en ganska enkel regalin/glasmassa samt har tillplattade sidor så tycker jag utifrån dina fina bilder att det "luktar" 1700 tal om den. Att lista ut var den är gjord blir nog lite svårare eftersom många bruk blåst liknande (även utanför Sverige) Möjligen att fyndplatsen kan ge en liten vink om ursprunget. Sk ballongflaskor(klotflaskor) som flasktypen ofta kallas blåstes en bra bit in på 1800 talet,men jag skulle bli förvånad om inte denna är från 1700 talet med detta utseendet. Mvh Björn L
        Tack för informationen! Gissade något sådant, men kände mig mycket osäker! Om jag förstått saken rätt kommer den att säljas på auktion någonstans i Gästrikland snart.
        Söffe

Comment

Jag tycker det är en härlig flaska. Får väl gratulera kusinen som har en sådan.
          Lasse

Comment

Priserna skiftar ju som regel ganska mycket beroende på vem som säljer och vem man försöker sälja till Det är så klart viktigt (om man vill sälja) att det finns fler än en intresserad som dyker upp på just den auktionen. Så mellan tummen och pekfingret så gissar jag på ett slutpris på lite drygt tvåtusenkronor. Berätta gärna för oss vad den gick för. Mvh Björn
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Berätta gärna var i Gästrikland den kommer att säljas, naturligtvis i ett PM till mig
              --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av nisse 8 Visa inlägg
                Berätta gärna var i Gästrikland den kommer att säljas, naturligtvis i ett PM till mig
                Man kanske skulle åka upp till kompisen
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Absolut en trevlig tingest men utifrån dina bilder ser flaskan ut att ha sprickor om jag inte ser helt galet? det drar ju förstås ner prisbilden rejält. Var på en auktion här i somras och där betalades det 2200 spänn för en rejäl stjärnspricka så jag vet inte om det var dödsboet som köpte eller en som inte hade sett sprickan.

Comment

Nä inte ser jag att det är ngn spricka.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Man kanske skulle åka upp till kompisen
                      Denna går mig inte ur händerna om jag är där och den är hel
                      --eller hur det nu va.

Comment

Den finns nog nu hos "Dyrgripen", Valbo för försäljning har jag förstått.
                        Söffe

Comment

Och jag var där men någon flaska blev det inte, flaskan hade en rejäl spricka som T.N. hade falkögon och se på bilden.
                          Flaskan gick för 750kr.
                          --eller hur det nu va.

Comment

Vilken underbart härlig flarra du trillat över.Det som ser ut som sprickor är "spindeltrådar" Inga sprickor.om du inte känner och ser det själv.Kolla i motljus och vrid och vänd,så ser du att det som ser ut som sprickor liggir inne i glasmassan .

Grattis till ett bra köp !

Bästa hälsningar.

Comment

Hmm...vad pratar vi om nu??
                              Jag trodde det var klart att just denna flaska sålts på en auktion där Nisse 8 varit och kunnat konstatera att den har en stor spricka.

Comment

Working...
                              X