Första dagen för loppisen i Vreten för året. Var där precis före öppning och det var redan rätt mycket folk och lite försäljning utanför portarna. Där stod denna flaskförvaring. Gissar att den är mycket tidig, ca 1900 eller lite tidigare ändå, kanske ner mot tiden då de drog igång, 1889. Nu är ju frågan vilken flasktyp som transporterades i den. Kanske ska det vara Engelskmodeller? Har placerat en hela Hammar och det känns nästan som den passar. Ett annat alternativ kanske kan vara äldre typ av mineralvatten. Vad tror Ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förvaring Örebro bryggeri
Collapse
X
-
Jag törs nog inte svara, flaskor är absolut inte mitt område - annars tänker jag att man möjligen kanske har haft utfyllnad, av halm, sågspån eller mossa i den, och att därför inte innemåttet är riktigt rättvisande...
Annars trodde jag att Engelskmodellerna försvann ganska raskt här i Sverige, sedan Stockholmsbryggerierna 1884 och övriga bryggerier 1886 antog knoppisen, men historien kanske är mer komplex än så?
Comment
-
Det finns inte ett spår av några ringar i botten tyvärr.Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggSyns det inga spår efter ringar i botten av facken som kan skvallra om flaskornas diameter?
Comment
Comment