Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa mjölk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Köpa mjölk

Gumman skickade iväg mig för att köpa mjölk.
    Passerade på vägen en loppis. Har blivit påverkad
    av det myckna glasandet här på PES. Bl.a,. köptes
    bildens glas. De tre små är nog för diverse medikamenter.
    Pluntan till vänster har på ena sidan lejon och krona, andra
    sidan ekollon. Gammal eller ny? Flaskan till vänster, till vad?
    Kan ta bättre bilder om så behövs.
    Jodå, jag köpte två liter mjölk.
    Bifogade filer

Va bra att du frågade om pluntan med lejon och krona. Jag har en likadan i ljusgrönt glas, sårigt puntelmärke. Min har inga ekollon, utan på den sidan finns något som jag inte riktigt vet vad det föreställer. Kul om någon som vet svarar.

Comment

Pluntan är en s.k lommaflaska. Finns flera motiv, och de finns även i blått. De blåa brukar gå lite dyrare.
      Slutet av 1800 skulle jag tro. Har dock sett förfalskningar men de har haft en annan mynning.

Comment

Har haft en med lejon men inte med hasselnötter utan en klase druvor och den var norsk fick jag höra.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ibland finns svar närmare än man tror. I Gunnar Lersjös bok Gammalt Glas på sid. 53 finns bild på "Löveflaskor". Citerat ur boken: Fickflaskor med Norska riksvapnet ett lejon med bila. Finns i vitt ljusgrönt och blått. Två storlekar 1/1 resp. 1/2 pael, dvs 24 och 12 cl. Tiilverkade vid Eda från 1850-talet, senare vid flera norska glasbruk.
          Nu är det så att min flaska rymmer c:a 5 dl och är 18,5 cm hög. "Mitt" Lejonet har ingen bila vad jag kan se och flaskan i boken har ingen krona. Min har en krona på var sida och kronan över lejonet är störst. ( Kungakrona och drottningkrona?)
          Så jag utgår ifrån att den är Norsk och av senare datum.

Comment

Working...
          X