Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för flaska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta för flaska?

Är det någon som vet vad detta är för slags flaska? Den är 20 cm. hög och har fem punkter på sidan, fast bara på ena sidan. Det är väl ingen tvekan om att den är munblåst (?) men botten är t.o.m. ovanligt jämn och slät så jag får inte ihop det här.

Olle
    Bifogade filer

Där fick vi åter igen något att bita i ! Den här var lite underlig och jag är inte säker på vad det är för någon sorts flaska. Ideal korks försluten vichy vatten flaska kanske ? Höjd och volym gör ju att tankarna dras åt det hållet i allafall.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Är det inga formskarvar på flaskan, dom fem punkterna
      går dom in eller ut i flaskan.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ja den här är lurig. De är två skarvar från botten till regalinen, och punkterna är små gropar.
        Olle

Comment

Ja den är ju fastblåst i järnform då, ingen puntel, tydligen pålagd driven regalin
          med hylsa från botten, (för dom som inte vet, så funkar hylsa och puntel på samma vis)
          dom fem märkena var lite luriga, gropar i flaskan, (det har inte blivit av hylsan) hylsa gav inga märken i glaset,
          när man lade glas på kylrör kunde det bli märken från mattan om glaset lades in för varmt, eller kylröret var för varmt,
          dessa märken har ju inget att göra med några kanaler för vattenånga,
          då skulle märkena vara utåt på flaskan, och andra sidan så var det inte
          luft, ångkanaler på sidorna i formar för fastblåsning,
          ja lite märkliga märken var det.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag tackar er båda för svar. Kommer ni på något längre fram så hör av er. Jo, en sak till. Vad var idealkork och hur fungerade den?

Olle

Comment

Kan merkingen på siden være for å markere deler av volumet?

Comment

En vild gissning, men kan det vara en flaska för Grådask från 1920-1930-tal?

Comment

Jag tackar LOM och JohanP för svar. Volymmarkering var inget dumt förslag.
                  Grådaskflaska från 1920-1930? Ja jag vet ingenting om dem så det är möjligt. Tittar man på vichyvattensflaskor med patentkork så verkar de maskinblåsta komma först på 30-talet.
                  Mvh Olle

Comment

Working...
                  X