Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cykeltur igen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Cykeltur igen.

Gled pigg och stark hemifrån kl. 08.30. Kom hem kl. 12.30 med utséende och ork som ett "utsketet äpplamos" (gammalt västgötaordspråk). Resultatet av detta självplågeri finns på bilderna nedan, två munblåsta brännvinsflaskor och en medicinare. Vidare en Cuba Cola, två 33or Hammar 1949 och en do Årnäs 1958 m.m. samt en liten Mercedes Benz. Var dessa saker värda uppoffringen? Nej det vete farao, men det är oerhört spännande att söka vad som döljer sig under gamla hinkar och taggtrådsrullar.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Du har sannerligen näsa för fyndhålen eller är den röta kanske?! Jag vill oxå hitta men det är inte helt lätt.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Även jag har varit ute i naturen! På moped.
      Innan Åskan slog till så hittade jag denna, står 0,5 l i botten. Ser nästan ny ut men otvetydigt handblåst i form.
      Bifogade filer
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

LS, så länge man får hem något munblåst, tycker jag man får vara lite nöjd!

Intressant märkning på medicinaren, R i botten har jag aldrig sett tidigare.
        Från en av mina senaste cykelturer kan nämnas en medicinare, maskinblåst, märkt med ett versalt V i botten (+volymen förstås). Gissar på Värend.

Cuba-colan finns det väl alltid samlare av.
        Plockade hem en Pepsi-Cola, skiftet 1960-70-tal någon gång. Aldrig sett en sådan förut.

Hammar 49-orna, om det är de olivgröna, är ju lite intressanta såtillvida att det är första årgången av den nya, lättare enhetsflaskan. Annars har du ju 1,80 kr i pant om du väljer att skicka ut 33-orna i cirkulation igen efter ett halvsekels jordvistelse...

Comment

LS. Den lilla, blå?, längst fram till höger. Vad är det?
          resten satte han hår på.

Comment

Den blå är en gräddflaska med S och tre asterixer under (Surte). Skulle kunna tänka mig tidigt 1950-tal, att den är turkosblå beror på att någon för länge sedan bemålat den. Kanske har den varit ett utsmyckningsobjekt innan den återbördades till naturen.

Din plunta är inte olik de så kallade järnbaneflaskorna, kan det vara en relativt sen tillverkning av flasktypen?

Comment

Bemålade små flaskor är ju en klassiker. Har en ballongflaska med påmålad blomma, blomman får vara kvar då den är OK och verkar suttit där länge.

Pluntan är ju så pass stor att den möjligen kan has i en rockficka. Det finns ingen annan märkning än 0,5 l i botten. Den får väl sälla sig till de okändas skara.
              resten satte han hår på.

Comment

I botten av min Cuba-Cola står det 64, men de skall även ha funnits åtminstone -63. Jag gav 400 kr för min för ett antal år sedan, men den är i skick som ny.

Comment

Det står 64 under botten på min också. Vår gemensamme bekant, från en ort inte långt från Alingsås, tror att man hade jubileum just det här året, därav denna specialflaska. Annars hade man tydligen helt vanliga 33 cl flaskor med en Cuba Cola-etikett.
                  Intressant prisbild du förmedlar, det behöver alltså inte vara 1864 för att vara lite samlarvärde i flaskor, hundra år senare verkar ju mer intressant ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Fortsätter man det resonemanget skulle alltså en helt ny flaska vara ännu mer efterfrågad i samlarkretsar. Men samlande och logiskt tänkande kan ofta vara helt olika saker, det äro allom bekant.

Good Saturday hunting Mr JJ.

Comment

Det er jo sådan at udbud og efterspørgsel danner prisen. Jeg har her i den sidste tid været "oppe mod" et par stykker i netauktioner - til skade for ham og mig, men til glæde for sælger. Og til skade for min samling - for den er ikke blevet beriget. Jeg har lidt sund sans
                    Samme med 1964 - jeg foretrækker umiddelbart de gamle ting, men når nogen VIL have - ja så kan prisen gå op gennem skyerne.
                    Nå jeg er blvet lidt inspireret af jeres samlen op "på marker og i skovsøer" - den øvelse tror jeg at jeg vil prøve.

Comment

Working...
                    X