Flaskene på bildet er to norske flasker som mest sannsynlig på er blåst på Biri og som dessuten også er blåst i samme form. Og de er ikke ofte å finne, jeg for min del vet i farten kun om 3 stk - disse og en hos Uno på Liljedal. Teksten på brystet er BRUUS LIMONADE, noe som forteller at formen er laget senest i 1862. Vedr. flaskene på bildet så er den ene funnet under dykking ved Kristiansund. Og den andre som kom i postkassa rett før nyttår er funnet i et skipsvrak i Florida.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Søskentreff
Collapse
X
-
Det personliga värdet blir mångdubblat med en sådan bakgrund till flaskorna, att dom till på köpet även är sällsynta är mer en bonus enligt mig. Undrar om det döljs någon mer sådan butelj i djupet i Mjösa ? Det krävs nog proffessionella djupdykare för att ta sig ner i mörkret där skulle jag tro, och chansen att man finner något är troligen rätt liten. Kul att dom finns hos dig LOM, jag vet att du är den som som gläds mest utav att äga dessa.Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Nå har søsknene fått selskap av et nytt familiemedlem. Den var lagt ut på QXL Norge som flaske fra 1890-tallet. På den ene siden har den teksten BRUUS LIMONADE - se mer om denne skrivemåten ovenfor. På andre siden står det PWW KILDAL & Co. Dette var en mineralvannfabrikk som ble startet i Oslo - dengang Christiania - på 1850-tallet. På etiketten står det Gjøvk Mineralvandfabrik samt S over W. Dette firmaet ble startet i 1892 og oppkjøpt av et annet i 1902. Den har med andre ord vært i brusens tjeneste i mange år. Artig flaske å få i postkassa da det er langt mellom hver gang en finner så gamle med firmanavn.
Comment
-
Hyggelig at du er fornøyd med kjøpetUrsprungligen postat av LOM Visa inläggNå har søsknene fått selskap av et nytt familiemedlem. Den var lagt ut på QXL Norge som flaske fra 1890-tallet.
Vil gjerne høre mer om bakgrunnen for at Bruus Limonade ikke ble brukt etter 1862. Var det nye språkregler?
Et kjapt google-søk gav to flasker til med "Bruus Limonade"-relieff:
http://www.brunsvika.com/august2006.htm (søk etter bruus)
DigitaltMuseum is a common database for Norwegian and Swedish museums and collections. It provides access to more than four million photographs, objects, works of art and buildings.
Banden
Comment
-
Grunnen til overgang fra dobbel til enkel u er ganske riktig nye rettskrivningsregler. Om du har interesse av å lese mer, så finnes de i Departements Tidende nr 12 - 24 mars 1862. Du kan få kopi fra Riksarkivet. Nå har jeg vel ikke noe tro på at glassverkene over natta kastet alle gamle former på grunn av dette. Men de tok det til etterretning for i prislista for Biri, Hadeland og Hurdal fra 1867 er brus skrevet med enkel u. Det samme er tilfelle i prislista for Berger fra 1869.
Vedr. flaska som hadde vært på resturantbesøk i Trondheim i flg. brunsvika.com, så har jeg en mistanke om at det er samme flaska som er vist til høgre i første innlegget i Søskentreff.
Comment
-
Vakkert, grattis
Du har vel ikke vært i Norge og jaktet? Ser bare ut som en typisk norsk ferge i bakgrunnen...
Hadde jeg vært like interessert i flasker og gammelt glass for et par år siden som jeg er nå hadde jeg hatt min fremdeles, men den har nok fått et godt hjem der den er sammen med sine søsken
Banden
Comment
-
Tack Banden!Ursprungligen postat av Banden Visa inläggVakkert, grattis
Du har vel ikke vært i Norge og jaktet? Ser bare ut som en typisk norsk ferge i bakgrunnen...
Hadde jeg vært like interessert i flasker og gammelt glass for et par år siden som jeg er nå hadde jeg hatt min fremdeles, men den har nok fått et godt hjem der den er sammen med sine søsken
Banden
Jakten gick i Sverige men på väg till Norge. Bilden tog jag på färjan på väg till hytten så du har rätt i det.
Comment
Comment