Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens skörd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• dagens skörd

skall se vad som kan dölja sig i denna brokiga samling,
    vet i alla fall att det tyvärr finns en del nyare knoppisar men säljaren ville bli av med allt, så därav att jag fick med mig alla, tyckte jag såg 1 eller 2 intressanta flaskor i alla fall. Se bild för lite lite mer info...

/ mrmagic

ps jag återkommer under kvällen med lite fler och kanske bättre bilder ds
    Bifogade filer
    The future is unwritten lets create tomorrow

Hittade denna...

Hmmm ja inte är det alltid så lätt hittade inte så mycket i min fyndlåda
    1 kinnekulle i klarglas och 4st vad jag tror kan ha varit champagneflaskor ( de blir lite tvättade för tillfället, några halvintressant knoppisar. Men störst intresse eller mest intresserad blev jag av denna. Se bild för mer information
    vad tror ni om ålder och vad kan den ha innehållit ? tror inte den är så himla gammal, men den är i alla fall ganska fin tycker jag och jag hade ingen liknande innan. Så alla ni gurusar på PES hjälp en Pesare i nöd...

/ mrmagic
    Bifogade filer

Comment

ok då svara jag nog mig själv ; )

Detta torde alltså vara en Bocksbeutel ? eller är jag helt ute och cycklar ?
      Någon som har teorier när den kan vara tillverkad, såg i Bocks tråden angående örat att ju högre den sitter desto osv.
      denna sitter ganska högt, hoppas det syns på mina bilder..
      till er alla som tycker att mina bilder likanar #¤&%¤& så tror jag tomtem kommer med en digitalkamera då blir det lite bättre bilder ( hoppas jag ).

/mrmagic

Comment

bara för att klargöra det hela..

Inser nu att denna kanske trots allt har ålder,
        men som sagt innan igår så hade jag faktiskt ingen aning om vad en bocksbeutel var för något, har faktiskt stött på några sådan under mina vandringar men hör och häppna ratat dem ( nu kommer väll Kecke, Hirvi mfl att utbrista i ett rungande för bövelen eller liknande )., men efter att ha läst i bockstråden så börjar jag se charmen med dessa flaskor.
        Bara så ni pesare vet och inte tror att jag bara vill visa upp olika flaskor..
        Som den novis jag är särskilt inom Bocksbranchen ( har läst tråden om bocks ). Men frågorna är fler än svaren killar har ni några svar på dessa undringar så ska jag sakta men säkert kravla mig upp ur novis träsket, men bara sakta men säkert, eller som de brukar säga ett steg fram och två steg bakåt
        vad innehöll dessa flaskor Vin ? när började dessa flaskor att tillverkas ? och vilka gjorde dem ? och var gjordes de importerades dessa även eller var det inhemsk prod..

Tackar på förhand eran ödmjuke mrmagic

ps skall nämnas att jag inte behöver få några absoluta sanningar utan era teorier som alltid räcker för mig ds

Comment

Vad innehöll..?
          Viner från Franken i Tyskland (Googla gärna på Franken).

När började tillverkas..?
          Vet ej (säkert sedan urminnmes tider).
          I Tyskland tror jag de förekommer fortfarande, men jag
          vet inte om viner från Franken importeras till Sverige idag.
          Det har funnits flera märken här, mest känd är Steinvein.

Vilka gjorde dem?
          Lokala glasblåsare i Tyskland.

Om importen?
          Flaskorna kom i regel till Sverige med vinet.

Comment

Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
            Inser nu att denna kanske trots allt har ålder,
            men som sagt innan igår så hade jag faktiskt ingen aning om vad en bocksbeutel var för något, har faktiskt stött på några sådan under mina vandringar men hör och häppna ratat dem ( nu kommer väll Kecke, Hirvi mfl att utbrista i ett rungande för bövelen eller liknande )., men efter att ha läst i bockstråden så börjar jag se charmen med dessa flaskor.
            Bara så ni pesare vet och inte tror att jag bara vill visa upp olika flaskor..
            Som den novis jag är särskilt inom Bocksbranchen ( har läst tråden om bocks ). Men frågorna är fler än svaren killar har ni några svar på dessa undringar så ska jag sakta men säkert kravla mig upp ur novis träsket, men bara sakta men säkert, eller som de brukar säga ett steg fram och två steg bakåt
            vad innehöll dessa flaskor Vin ? när började dessa flaskor att tillverkas ? och vilka gjorde dem ? och var gjordes de importerades dessa även eller var det inhemsk prod..

Tackar på förhand eran ödmjuke mrmagic

ps skall nämnas att jag inte behöver få några absoluta sanningar utan era teorier som alltid räcker för mig ds
            Du skriver att du läst bocksbeuteltrådarna - där finner du ju svar på alla dina frågor. skriv ordet bocksbeutel på sök och klicka i Inlägg, så får du upp det mesta du undrar över. Du kan även söka på steinwein så får du upp ännu mer.
            Din flaska torde vara från mitten av 1800-talet med den knacken i botten, som det ser ut att vara.
            Last edited by Äjth; 2008-11-28, 11:49.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för svaren Äjth..

alltid kul att lära sig något nytt.
              tycker min hänkel ser ut att vara mer primitiv & även mer upprätt mot halsen än den som Kecke visar på sin samlingsbild under bocksbeutel träden på den flaskan som är längst till höger.
              jaja nu har man en sådan flaska också, kul som sagt med nya flaskor och ny kunskap..

/mrmagic

Comment

Dessa flaskor verkar ha innehållit vin av det bättre slaget.

Gjorde som du sade och googlade runt lite.
                hittade bla denna auktion på ebay

/mrmagic

Comment

länk till en skönhet

vågar inte klistra in bilden men kan länka till den..

/ mrmagic

Comment

Du har hittat en bra flaska av den modellen!
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Japp tror det jag med Sladden..

ren flax dock, eller semi flax. Man skall alltid vara beredd på hitta saker då kanske det dyker upp ett & annat till sist..

/mrmagic

Comment

Working...
                      X